• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5

تعزیه روز عاشورای روستای گرمن شاهرود در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد

  • کد خبر : 6625
  • 06 مارس 2022 - 13:08
تعزیه روز عاشورای روستای گرمن شاهرود در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد

گردشگرآنلاین – رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهرود گفت: آیین تعزیه خوانی روز عاشورای حسینی روستای گرمن از توابع بخش بسطام این شهرستان در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، حمیدرضا حسنی به رسانه ها افزود: در آخرین نشست سال جاری شورای ثبت میراث ناملموس کشور، عنصر ناملموس و ارزشمند تعزیه روز عاشورای روستای گرمن از توابع بخش بسطام شهرستان شاهرود با نظر موافق اعضای کمیته در فهرست میراث ناملموس (معنوی) کشور قرار گرفت.
وی با بیان اینکه قدمت تعزیه روز عاشورای روستای گرمن براساس یک وقف نامه مربوط به سال ۱۲۰۵ شمسی حدود چند قرن است، ابراز داشت: آیین تعزیه روستا فقط در روز عاشورا و در میدان بزرگ آبادی با حضور جمع زیادی از عزاداران امام حسین (ع) اجرا می‌شود.
حسنی با اشاره به اینکه در این تعزیه، بازگویی جریان کربلا، حرکت امام حسین (ع) از مدینه تا روز عاشورا طی ۵ ساعت اجرا می‌شود، اظهار داشت: براساس وقف نامه به‌جا مانده از بزرگان این روستا، شبیه‌خوان‌ها برای صرف ناهار در این روز با همان هیبت و لباس تعزیه در منزل یکی از خادمان حضور یافته و پس از صرف ناهار، به اجرای خود ادامه می‌دهند.
رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: محتوای تعزیه براساس روایات و اجرا کنندگان آن از علما و اهالی این روستا هستند.
حسنی ابراز اشت: اطعام عزاداران و پخش نذورات فراوان از دیگر باورهای موجود به‌ ویژه برای ادای نذر و طلب حاجت از این تعزیه است.
وی با بیان اینکه شهرستان شاهرود دارای بیش از ۱۵۷ اثر ثبتی است، ادامه داد: از این تعداد ۱۵ اثر در فهرست میراث ناملموس (معنوی) ملی ثبت شده است.
تعزیه گونه‌ای از نمایش مذهبی منظوم است که در آن عده‌ای اهل ذوق و کار آشنا در جریان سوگواری‌های ماه محرم و برای نشان دادن ارادت و اخلاص به اهل‌بیت، در آیینی خاصی برخی از وقایع مربوط به حادثه کربلا را نزد تماشاچیان بازآفرینی می‌کنند.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6625

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.