• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

تلاش قزاقستان برای جذب گردشگران ایرانی/قزاق ها اهل سفر نیستند

  • کد خبر : 8946
  • 13 جولای 2022 - 10:04
تلاش قزاقستان برای جذب گردشگران ایرانی/قزاق ها اهل سفر نیستند
گردشگرآنلاین - مناسبات گردشگری ایران و قزاقستان وارد مرحله جدیدی شد؛ قزاق ها با حذف ویزا گردشگران ایرانی را به سمت خود جذب می کنند این درحالی است که ایران هم باید زمینه های جذب قزاق ها را فراهم کند.

به گزارش گردشگرآنلاین، تا قبل از کرونا روابط گردشگری ایران و قزاقستان کمرنگ بود. صحبت‌هایی برای برقراری مسیر گردشگری و تجاری بین گرگان و آکتائو که نزدیک ترین شهر قزاقستان به ایران است می‌شد اما تحریم‌ها مانع برقراری پرواز مستقیم برای ایرلاین‌های خارجی بود. اما حالا فصل جدیدی از این ارتباطات در حوزه صنعت گردشگری برای قزاق ها آغاز شده است.

این ارتباطات از زمانی شکل اجرایی تر به خود گرفت که روز ۲۹ خرداد سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان سفر وی به تهران را نقطه عطفی در مسیر توسعه روابط دو کشور توصیف کرد و گفت: در ۳۰ سال گذشته روابط خوبی با کشور دوست و برادر قزاقستان داشتیم که این سطح از روابط لازم بوده اما کافی نبوده است.

رئیس جمهور اشتراکات فرهنگی و تمدنی دو کشور را بستری مناسب برای روابط فرهنگی بسیار خوب بین دو ملت دانست و تصریح کرد: مجموع مذاکراتی که امروز انجام شد، زمینه گسترش همکاری‌ها و روابط بین دو کشور را فراهم کرد.

رئیسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است علاوه بر روابط دوجانبه با قزاقستان، روابط و همکاری‌های منطقه‌ای بین دو کشور و کشورهای منطقه نیز، از جمله در سازمان‌های منطقه‌ای مثل سازمان همکاری‌های شانگهای و اتحادیه اوراسیا گسترش یابد.

رئیس جمهور همکاری با همسایگان در دریای خزر را برای کشورمان دارای اولویت دانست و گفت: بنا داریم این همکاری‌ها را گسترش دهیم و علاوه بر همکاری‌های منطقه‌ای، بنای دو کشور آن است که در سازمان‌های بین‌المللی و همکاری‌های بین‌المللی نیز گام‌های جدی بردارند.

تاکید بر وجود نقاط مشترک دو کشور در سخنرانی رئیس جمهور قزاقستان نیز انجام شد. «قاسم ژومارت توکایف» با اشاره به روابط خوب همسایگی، اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور را عمیق توصیف و تصریح کرد: در دوره قحطی و خشکسالی، خیلی از قزاق ها در ایران پناه گرفتند و این کشور با آغوش گرم از هموطنان ما استقبال کرد؛ قزاقستانی‌ها هرگز این مساله را فراموش نخواهند کرد.

روادید فرودگاهی مختص به تجار بود

همان موقع بود که رئیس جمهور قزاقستان از برنامه ریزی دو کشور برای صدور روادید فرودگاهی ۱۴ روزه برای تجار ایرانی خبر داد. ضمن اینکه در این دیدارها ۹ سند همکاری میان دو کشور ایران و قزاقستان با حضور رؤسای جمهور و اعضای کابینه دو کشور امضا شد. در این مراسم تفاهم‌نامه «مبادلات فرهنگی بین وزارت فرهنگ ایران و وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان» از سوی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و مختار تلیئوبردی معاون نخست وزیر قزاقستان در محل کاخ سعدآباد به امضا رسید.

طولی نکشید که پیرو این تفاهمنامه ها و مذاکرات دو کشور کمیته خدمات مهاجرت وزارت امور داخلی قزاقستان اعلام کرد که طبق توافق انجام شده، شهروندان ایران، هند و چین می‌توانند، بدون نیاز با اخذ روادید، به قزاقستان سفر کنند و حداکثر تا ۱۴ روز اقامت داشته باشند. در عین حال، کل دوره اقامت در قزاقستان بدون روادید نباید از ۴۲ روز تقویمی در هر دوره شش ماهه (۱۸۰ روز) بیشتر شود.

این مدت سفر بدون روادید برای مقاصد تجاری، شخصی و گردشگری مجاز است و شهروندان این کشورها برای انجام هرگونه فعالیت خارج از موارد یاد شده، باید از قبل مجوز کار و ویزای مناسب در قزاقستان دریافت کند.

اما این سفرها نیازمند وجود برخی تسهیلات دیگر نیز هستند. پیش از این یک شرکت هوایی خارجی پروازهایی بین تهران و آلماتی داشت اما تحریم‌ها مانع ادامه آن بود و تنها چند پرواز محدود به دیگر شهرهای قزاقستان انجام می‌شد. البته که وعده راه اندازی پرواز مشهد به آلماتی هم داده شد.

از سوی دیگر از آنجا که دو کشور در این مواقع باید نسبت به تبادل دو کشور اقدام کنند باید گفت طبق آنچه که پیش از این مسئولان کشور قزاقستان گفته اند مردم کشورشان به گردشگری اهمیت نمی‌دهند چون صنایع دیگر برای قزاق‌ ها همیشه مهم‌تر بوده است.

فهمیدیم گردشگری درآمد دارد

ولی چند وقتی است که آنها هم فهمیده اند از گردشگری راحت از صنایع دیگر می‌توان درآمد کسب کرد. به همین دلیل منطقه توریستی را در قزاقستان تعریف کرده اند و حالا سعی دارند با آسان کردن ویزا، گردشگران بیشتری را جذب کنند.

Askhat Orazbay «اسخت اورازبای» سفیر قزاقستان در ایران در آذرماه سال ۹۸ یعنی قبل از شیوع ویروس کرونا در یک نشست خبری با خبرنگاران حوزه گردشگری با اعلام اینکه سالیانه حدود ۴ تا ۵ هزار ایرانی به منظور تجارت و گردش به قزاقستان سفر می‌کنند اکنون ایرانی‌ها، اروپایی‌ها و هندی‌ها به آلماتی برای طبیعت گردی و توریسم ورزشی مراجعه می‌کنند. شهر آستانه نیز که به تازگی به نورسلطان تغییر نام پیدا کرده شهر مدرنی است که برای گردشگران جذاب است.

قزاق ها در سه سال اخیر توانستند راههای جذب گردشگر را از ایران به سمت کشورشان باز کنند هر چند که این اتفاق به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد اما تصمیم راسخ آنها بر فعالیت در حوزه گردشگری بوده است. حالا ایران باید بتواند زمینه جذب گردشگر از قزاقستان به ایران را فراهم کند. تسهیلاتی ایجاد کرده و جاذبه‌های ایران را در آن کشور معرفی و انگیزه برای سفر قزاق هایی که کمتر اهل سفر هستند ایجاد کند.

چون اگر این اتفاق نیفتد تنها برنده تعاملات دو کشور در حوزه گردشگری قزاقستان خواهد بود. چون تسهیل در صدور ویزا درحالی رخ داده که پیش از این برای سفر به این کشور باید ایرانی‌ها از یک شرکت معتبر قزاقی دعوت نامه دریافت می‌کردند.

برقراری پروازها به این کشور نیز عامل دیگری برای تسهیل روابط گردشگری دو کشور خواهد بود هر چند که الان سفر هوایی یک ایرانی به شهرهای آلماتی و نورسلطان چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان با پروازهای خارجی درمی آید.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8946

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.