• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

تملک پلاک های اطراف مجموعه مفخم ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد

  • کد خبر : 5371
  • 25 ژانویه 2022 - 9:51
تملک پلاک های اطراف مجموعه مفخم ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد

گردشگرآنلاین – مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: تملک پلاک های اطراف مجموعه مفخم که شامل عمارت و آینه خانه مفخم می شود نیاز به بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

به گزارش گردشگرآنلاین، علی مستوفیان با اشاره به اینکه مجموعه مفخم ظرفیت تبدیل شدن به یک میدان باز شهری را دارد، اظهار کرد: یکی از لازمه های اجرای این طرح تملک پلاک های اطراف این مجموعه تاریخی است که برخی متعلق به بخش خصوصی و تعدادی متعلق به راه و شهرسازی و شهرداری است.

وی افزود: مساحت پلاک هایی که در دست بخش خصوصی بوده و باید تملک شود ۱۰ هزار و ۶۲۵ متر مربع است.

مستوفیان ادامه داد: طبق آخرین مصوبه قرار بر این بود تا موضوع تملک این پلاک ها فراخوان داده شود که کارشناسان کارهای کارشناسی را انجام داده اند و امر فراخوان نیز به پایان رسیده است.

وی تصریح کرد: عرصه مجموعه مفخم هفت هکتار بوده و وظیفه این اداره کل حفاظت و احیاء این مجموعه است که در این راستا برای ایجاد یک میدان شهری شبیه نقش جهان اصفهان، طرح خوبی مطالعه شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: مجموعه مفخم یک فضای گم شده شهری در بجنورد است که در دوران معاصر به فراموشی سپرده شده بود و به دنبال احیای آن هستیم.

عمارت معروف به آیینه‌خانه مفخم یکی از یادمان‌های برجسته دوره قاجار در منتهی‌الیه شمالی خیابان شریعتی شهر بجنورد قرار دارد. در دوره قاجاری بنای آیینه‌خانه همراه با آثار دیگری ازجمله عمارت مفخم، کلاه‌فرنگی، حوض‌خانه و سردر، در باغ بزرگی قرار داشته و مجموعه دارالحکومه سردار مفخم را تشکیل می‌داده است. این بنا در حدود ۱۳۰۰ هجری، هم‌زمان با دوره حکومت ناصرالدین‌شاه به دستور یار محمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم بجنوردی ساخته‌شده و به‌عنوان فضای اداری و دیوانی، برای انجام دیدارهای رسمی سردار با رجال سیاسی عهد قاجار و نیز انجام مراسم تشریفات نظامی و رایزنی در باب مسائل سیاسی و اجتماعی با سران ایل شادلو و… مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

عمارت مفخم نیز بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین اثر تاریخی قاجاری در استان خراسان شمالی است که هم‌زمان با آیینه‌خانه در اوایل قرن چهاردهم هجری به دستور سردار مفخم، به‌عنوان محل سکونت وی و خانواده‌اش ساخته شده است. این بنای مجلل در دوطبقه ساخته‌شده و دارای دو تالار بزرگ و ۳۴ اتاق است. نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب است. بنای عمارت مفخم پس از مرمت و احیا به موزه بزرگ باستان‌شناسی و مردم‌شناسی استان تبدیل شده است.

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5371

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.