• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
در مراسم یادبود عبدالله امیدوار مطرح شد؛

تنها موزه سفر فقط در ایران/ ‏‬برادران امیدوار آخرین نسل جهانگردان

  • کد خبر : 9334
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
تنها موزه سفر فقط در ایران/ ‏‬برادران امیدوار آخرین نسل جهانگردان
گردشگرآنلاین - یک راهنمای گردشگری در مراسم یادبود عبدالله امیدوار از جهانگردان ایرانی گفت: ایران تا جایی که من اطلاع دارم تنها کشوری است که موزه سفر دارد و این موزه توسط برادران امیدوار ایجاد شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، مراسم یادبود عبدالله امیدوار یکی از برادران امیدوار که روز ۲۴ تیر ماه در کشور شیلی دار فانی را وداع گفت، شب گذشته با حضور سفردوستان و مسئولان حوزه میراث فرهنگی در کاخ سعدآباد برگزار شد. آرش نورآقایی راهنمای گردشگری در این مراسم گفت: در حال حاضر ما دیگر با جهانگرد در دنیا رو به رو نیستیم بلکه با گردشگر رو به رو هستیم. ما دیگر مسافر نداریم بلکه گردشگر داریم. الان گردشگری با جهانگردی متفاوت است. برادران امیدوار در سفر، حکمت کسب می‌کردند اما گردشگران امروز از این حکمت کمتر بهره می‌برند. همچنین عبارت «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی دیگر» به گردشگری امروز تعلق نمی‌گیرد. چون در حال حاضر گردشگران می‌خواهند که تعداد بیشتری از کشورها را ببینند به جای اینکه درست درستی از یک سفر طولانی به کشوری داشته باشند. الان اگر به گردشگر بگویی یک هفته می‌خواهی در کشوری بمانی یا در آن هفته به سه کشور بروی دومی را انتخاب می‌کند. به همین دلیل باید گفت برادران امیدوار آخرین نسل جهانگردان هستند.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر محتواهای زیادی درباره سفر تولید می‌شود اما برادران امیدوار سفرشان را مکتوب کردند و فیلم و عکس‌های زیادی داشتند که سفرشان را مستند کرده است و ما حالا می‌توانیم بعد از سال‌ها از آنها استفاده کنیم. مستندکردن سفر درحالی انجام شده بود که شاید خیلی‌ها این کار را نمی‌کردند.

نورآقایی بیان کرد: ما به لطف آنها در ایران موزه سفر داریم. من جستجو کردم و ندیدم در کشوری چنین موزه‌ای باشد. ایران باید هم موزه سفر می‌داشت. چون در حوزه باستان شناسی، اشیای از کشورهای هند و مصر هم در تپه‌های تاریخی ما پیدا شده که از یک مراوداتی در سفر به دست آمده است. اگر روزی تاریخچه سفر در ایران مورد بررسی قرار گیرد ما مستندات زیادی در این باره داریم.

عیسی امیدوار: جامعه ورزشی خیلی ما را به انجام سفر تشویق می‌کردند

عیسی امیدوار نیز در این مراسم گفت: کتابمان را بسیاری از شما مطالعه کرده اید در سالی که قصد سفر کردیم من کوهنورد و مؤسس باشگاه کوهنوردی بودم. بیشتر قله‌های ایران را صعود کردم. در سفرها به جاهای دورافتاده سفر کردیم و از نقاط کور می‌رفتیم. علاقه داشتم با مردم ساده قصبات خودمان صحبت کنم ما هیچ برنامه‌ای برای آن نداشتیم. قبل از سفرمان من و عبدالله به هم نزدیک شده بودیم. من قبل از سفر دو نفری‌مان سفر زیاد می‌رفتم. با هم کنار آمدیم و برنامه سفر خود را آغاز کردیم. یک روزه برای سفرمان برنامه‌ریزی نکردیم. از قبل مطالعه‌های زیادی داشتیم و با مؤسسه‌های زیادی ارتباط گرفتیم. از کسی هم توقع نداشتیم که به ما کمک مالی کند اما کمک فکری زیادی گرفتیم. من به جامعه ورزشی بدهکار هستم. این افراد من را به انجام سفر تشویق می‌کردند.

وی افزود: ما می‌خواستیم ایران را به دنیای خارج بشناسانیم. به همین دلیل نمایشگاه‌هایی را درباره ایران برپا می‌کردیم که از آن استقبال زیادی می‌شد. همچنین هدف دیگر سفر ما تحقیق بود. ما با این اهداف سفرمان را از آسیای شرقی شروع کردیم این درحالی بود که خیلی‌ها اگر سفر می‌رفتند از پاریس و اروپا شروع می‌کردند.

در ادامه این برنامه مرتضی ادیب زاده مدیرکل موزه‌های ایران نیز گفت: شما جهانگردان حامل پیام صلح بودید که تمام جوامع ایرانی قرن‌ها خواهان آن بود اگر چه بارها جنگ به آن تحمیل شد. شما بخشی از خاطره جمعی کشور ایران هستید.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9334

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.