• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
سرپرست اداره میراث فرهنگی چادگان:

توسعه ورزش‌های آبیِ چادگان رونق گردشگری را در پی دارد

  • کد خبر : 9606
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
توسعه ورزش‌های آبیِ چادگان رونق گردشگری را در پی دارد
گردشگرآنلاین - سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان چادگان گفت: یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری چادگان بازی‌های آبی است که باید این رشته‌ها را توسعه دهیم، چراکه گردشگران رغبت زیادی به انجام این بازی‌ها دارند.

به گزارش گردشگرآنلاین، غلامعلی صفری درباره وضعیت آثار تاریخی و گردشگری شهرستان چادگان، گفت: تا کنون بیش از ۱۰۰ اثر تاریخی(بافت و بنا) در این شهرستان شناسایی شده که از این تعداد ۱۰ اثر به ثبت ملی رسیده است که یکی از این آثار جز میراث ناملموس قرار می‌گیرد. امارت تاریخی معظم الملک، پل تاریخی اورگان، مسجد تاریخی مشهد کاوه، مقبره منسوب به کاوه آهنگر و حمام تاریخی نادی از جمله آثار تاریخی ارزشمند چادگان است. همچنین مراسم عَلَم گردانی محله مندرجان جز آثار ناملموس محسوب شده و به ثبت ملی رسیده است.

وی افزود: از میان این آثار پل تاریخی اورگان به دلیل جاذبه‌هایی که در خود و اطرافش دارد بیشترین جذب گردشگر را دارد به طوری که گردشگران می‌توانند به ورزش‌های آبی بپردازند. زیرساخت‌های گردشگری چادگان وضعیت مطلوبی دارد به طوری که تقریباً می‌توانیم گردشگران را به طور کامل اسکان دهیم به طوری که در شبانه‌روز ۱۵ هزار نفر را اسکان می‌دهیم.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چادگان، گفت: البته برای اطمینان بیشتر می‌توانیم ظرفیت اسکان را باز هم افزایش دهیم. اکنون ۲۵۰۰ ویلا در چادگان داریم، از نظر پارک داخل شهر وضعیت خوبی نداریم تا مسافر را بتواند در دل خود جا دهد. دو سومِ ویلاهای چادگان دولتی و یک سوم آن خصوصی است.

صفری تصریح کرد: تقریباً تمام آثار تاریخی چادگان نیاز به مرمت دارند و در تملک دارایی امسال حدوداً ۴ میلیارد تومان درخواست کردیم که تنها ۱۰۰ میلیون آن تا کنون تخصیص یافته است که با این مبلغ اندک نمی‌توان آثار تاریخی را احیا کرد.

وی ادامه داد: کمبود اعتبار از مشکلات اصلی میراث فرهنگی چادگان است. اگر بودجه کافی داشته باشیم می‌توانیم با مرمت اصولی آثار تاریخی و تبدیل کردن برخی از این آثار به موزه، گردشگران زیادی جذب کنیم. در حال حاضر تنها یک خانه بومگردی در روستای حجت‌آباد چادگان داریم که دلیل کم بودن این خانه‌ها در شهرستان عدم استقبال سرمایه‌گذاران است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان چادگان درباره وضعیت صنایع دستی این شهرستان، گفت: صنایع دستی وضعیت خوبی دارند و در رشته‌های خراطی، چرم دوزی، میناکاری، فیروزه کوبی، قلم‌زنی، لباس‌های سنتی و مشبک، هنرمندان فعال هستند. ۱۲ رشته فعال داریم که بیش از ۱۰۰ هنرمند فعال در این رشته‌ها فعالیت دارند و هنرمندانی که شغل اصلی آنان صنایع‌دستی است بیمه هستند.

صفری خاطرنشان کرد: چشمه گرداب و کوه زیبای دالان کوه جز جاذبه‌های طبیعی چادگان هستند. مرمت آثار تاریخی یک کار مداوم است و باید اعتبار لازم را داشته باشیم. یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری این شهرستان، بازی‌های آبی است که باید این رشته‌ها را توسعه دهیم، چراکه گردشگران رغبت زیادی به انجام این بازی‌ها دارند. رشته‌های مختلف قایقرانی نیز می‌توانند در چادگان به تمرین بپردازند.

وی گفت: در سفر استانی رئیس‌جمهور مقرر شد اعتبار لازم به میراث فرهنگی چادگان اختصاص یابد که هنوز ابلاغ نشده است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9606

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.