• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

توضیح میراث فرهنگی اندیکا در مورد تعرض به سنگ‌نگاره «تنگ بتا»

  • کد خبر : 22124
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
توضیح میراث فرهنگی اندیکا در مورد تعرض به سنگ‌نگاره «تنگ بتا»
گردشگرآنلاین - سرپرست اداره میراث فرهنگی اندیکا گفت: در سال ۹۵ گروهی از قاچاقچیان قصد تخریب و منفجر کردن سنگ‌نگاره «تنگ بتا» در دشت شیمبار را داشتند که دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، سید علی موسوی اظهار کرد: براساس گزارش‌های رسیده، اداره میراث فرهنگی وقت با کمک نیروی انتظامی شهرستان در محل حاضر شده بودند و افراد خاطی در همان سال شناسایی، دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند و تاکنون هیچ گونه تعرضی به سنگ‌نگاره تنگ بتا شده است.

وی درمورد تعرض قاچاقچیان به سنگ‌نگاره ۲۰۰۰ ساله «تنگ بتا» در دشت شیمبار گفت: شایعه‌ای که در خصوص تخریب این سنگ‌نگاره ۲۰۰۰ ساله منتشر شده واقعیت ندارد.

موسوی تصریح کرد: هیچ گونه تخریب و تعرضی به سنگ‌نگاره «تنگ بتا» در دشت شیمبار این شهرستان صورت نگرفته و هر گونه خبر در این زمینه صحت ندارد و کذب است.

سنگ‌نگاره «تنگ بتا (بتان)» در شهرستان اندیکا، دهستان للر و کتک و در یک کیلومتری جنوب روستای مورت پادلا واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۹۸۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

این نگار برجسته را نخستین بار در سال ۱۸۴۱ سر هنری لایارد، جهانگرد، باستان‌شناس و دیپلمات بریتانیایی، با راهنمایی مردم محلی پیدا کرد.

به گزارش گردشگر آنلاین، این نگاربرجسته در ابعاد ۸٫۵۰ در ۲ متر است که دوازده پیکره شامل ۹ نفر بزرگ و سه کودک، روی آن کنده شده‌است. گرچه در نگاه نخست مانند یک گروه پشت سر هم است اما این نگاربرجسته به پنج گروه بخش‌بندی می‌شود که جدای از هم هستند که چهار گروه نخست، ترکیب همانندی دارند. هر کدام از گروه‌های یک، سه و چهار شامل دو چهره‌اند؛ در دومین گروه، سه چهره دیده می‌شود. گروه پنجم شامل سه پیکرهٔ کوچک است که دنبال گروه چهار حکاکی شده‌اند. همه چهره‌ها (شخصیت‌ها) به‌جز پاهایشان که نیم رخ نشان داده شده‌اند، کاملاً تمام رخ هستند. چهره‌ها همگی با هم همسان هستند و بیشتر مانند کنده‌کاری‌های پارتی (اشکانی) در دورهٔ الیمائی است.

توضیح میراث فرهنگی اندیکا در مورد تعرض به سنگ‌نگاره «تنگ بتا»

توضیح میراث فرهنگی اندیکا در مورد تعرض به سنگ‌نگاره «تنگ بتا»

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22124

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.