• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

تولید سالانه ۴۰ تن سمنو در درق

  • کد خبر : 15367
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
تولید سالانه ۴۰ تن سمنو در درق
گردشگرآنلاین - مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمه از تولید سالانه حدود ۴۰ تن سمنو در شهر درق خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان شمالی، وحید محمودی فر با اشاره به اینکه شهر درق یکی از مهمترین مناطق در ایران در تولید سمنو است، اظهار کرد: در همین راستا کارگاه های بزرگ و کارگاه های خانگی در این منطقه ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در این شهر، ۲۰۳ کارگاه تولیدی سمنو وجود دارد، گفت: از این تعداد، ۲۰۰ کارگاه خانگی است و ۳ کارگاه نیز بزرگ که هر روز حدود ۶ دیگ بارگذاری می کنند.

محمودی فر افزود: البته میزان تولید سمنو در ۳ کارگاه خانگی نیز در طول روز بالا است.

وی با بیان اینکه برای سمنوی شهر درق برندسازی انجام شده است، ادامه داد: در حال حاضر این محصول با برند در استان، خارج استان و خارج از کشور به فروش رفته و صادر می شود.

این مسئول تصریح کرد: ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آلمان از جمله کشورهایی است که این محصول به آن ها صادر می شود و مقدار قابل توجهی نیز به جزیره کیش ارسال می شود.

وی تاکید کرد: سمنویی که به خارج کشور صادر می شود، با غلظت بالایی در اندازه شکلات طبخ می شود تا در مدت ۲۰ روز فاسد نشود.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمه با اشاره به مدت زمان فعالیت این کارگاه های تولیدی بیان کرد: ۲۰۰ کارگاه خانگی طی ۷ ماه از سال فعالیت دارند اما ۳ کارگاه بزرگ طی تمام سال تولید را انجام می دهند.

وی خاطرنشان کرد: اما یکی از مهمترین مشکلاتی که در حال حاضر این واحدهای تولیدی با آن مواجه هستند موضوع آرد است که آن ها باید با قیمت آزاد آن را تهیه کنند.

محمودی فر توضیح داد: در واقع قیمت هر کیسه آرد آزاد ۶۷۰ هزار تومان است و آن ها باید هر کیلوگرم را با قیمت ۱۵ هزار تومان به فروش برسانند که صرفه اقتصادی برای آن ها ندارد.

وی تصریح کرد: اگر تولیدکنندگان این منطقه اقدام به افزایش قیمت سمنوی تولیدی کنند نیز مشتری های آن ها این محصول را خریداری نمی کنند که باید برای این معضل چاره ای اندیشید.

گفتنی است شهر درق قطب تولید سمنو در کشور است و سمنوی این شهر به دلیل به کار بردن شیوه های خاص در پخت و پز و برگزاری مراسم شادی هنگام پخت این غذای سنتی، زبانزد خاص و عام است.

به کاربردن شیوه‌های خاص در پخت و پز این غذا موجب شده تا سمنو از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار باشد و همین امر سبب شده تا این غذا در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت ملی برسد.

در پختن سمنو از شیرهٔ جوانه‌ی گندم و آرد سبوس‌دار استفاده می شود که به هنگام پخت آن، دیگ‌ های بزرگی بر روی آتش قرار داده می شود که بوی خوش دودی که از چوب بلوط و گردو فضا را پر کرده، خود به تنهایی می‌تواند به برگزاری این مراسم جذابیت بخشد.

تولید سالانه ۴۰ تن سمنو در درق

تولید سالانه ۴۰ تن سمنو در درق

منبع: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=15367

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.