• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
6
فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث ‌فرهنگی:

توهم گنج به چالش‌های پیش روی حفاظت از میراث فرهنگی تبدیل شده است

  • کد خبر : 20253
  • 04 می 2023 - 10:27
توهم گنج به چالش‌های پیش روی حفاظت از میراث فرهنگی تبدیل شده است
گردشگرآنلاین - فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: توهم گنج در کشور رواج یافته است و به یکی از چالش‌های پیش روی حفاظت از میراث فرهنگی ایران تبدیل شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان رضوی، سردار حسن مهری، شامگاه گذشته در ششمین گردهمایی معاونان، مدیران و فرماندهان یگان‌های حفاظت میراث‌ فرهنگی کشور که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: پیشگیری غیر کیفری و پیشگیری کیفری دو راهبرد اصلی یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی کشور است.

وی ارتباط و استفاده از ظرفیت‌های مردمی را یکی از راهکارهای حفاظت از میراث ‌فرهنگی عنوان کرد و افزود: در راستای افزایش ارتباط با مردم بیش از ۵۰۰۰ جلسه تعاملی در حوزه یگان حفاظت طی سال گذشته برگزار شده است.

مهری شماره تلفن ۰۹۶۶۲ را برای دریافت اخبار مردمی اعلام و تصریح کرد: طی سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ خبر مردمی موثر در حوزه میراث ‌فرهنگی دریافت شده است.

وی یادآور شد: یگان حفاظت از ۳۵ هزار اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران حفاظت می‌کند که از شمال تا جنوب از شرق تا غرب در سراسر ایران قرار دارند. ۲۷ اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی قرار دارد و بیش از ۲۷۰ موزه را حفاظت می‌کنیم.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به فعالیت ۳۱ یگان حفاظت در استان‌های کشور گفت: بیش از ۵۰ درصد کارکنان یگان دارای کارت ضابطین قضایی هستند.

مهری به نقش نیروهای یگان حفاظت در خدمت به مسافران اشاره کرد و افزود: در نوروز امسال بیش از ۷ میلیون نفر از مجموعه‌های تاریخی و گردشگری کشور بازدید کرده‌اند. براساس آسیب‌شناسی صورت گرفته متناسب‌سازی نیرو با ماموریت از برنامه‌های یگان حفاظت است که دراین زمینه اقداماتی از جمله افزایش سهمیه سربازان امریه و عادی انجام شده است.

وی گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه نیروهای یگان حفاظت از دیگر برنامه‌هایی است که طی سال گذشته چندین دوره برگزار شده و امسال نیز این دوره‌ها تداوم خواهد یافت.

حفاظت از میراث‌ فرهنگی دارای ارزش اقتصادی و معنوی است

رضا بنی‌اسدی، رئیس پلیس پیشگیری فراجا نیز گفت: حفاظت از میراث ‌فرهنگی کشور مانند گنج گران‌بها که دارای ارزش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هویتی، آموزشی، پژوهشی، قانونی، بین‌المللی و معنوی است.

وی افزود: رشد و توسعه اقتصادی پدیده‌ای امنیت محور است و امنیت مهمترین و زیربنایی‌ترین اصل در تدوین استراتژی توسعه گردشگری در جهان به شمار می‌رود.

بنی‌اسدی ادامه داد: میراث‌ فرهنگی از توان بالقوه‌ای در کمک به گردشگری فرهنگی و ترویج و تعمیق فرهنگ و تاریخ برخوردار است و یگان حفاظت می‌تواند نقش بسیار مهمی در تحقق این امر داشته باشد.

وی تصریح کرد: موفقیت یگان حفاظت میراث فرهنگی در توسعه و ایجاد یگان‌ حفاظت در دیگر دستگاه‌های اجرایی نیز تاثیرگذار است، به همین دلیل کسب رضایت وزارتخانه از اولویت‌هایی بوده که یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی در آن موفق بوده است.

بنی‌اسدی‌فر با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد اهمیت میراث فرهنگی اظهار کرد: باید ماموریت یگان حفاظت میراث ‌فرهنگی برای نیروها، دستگاه‌های اجرایی و مردم تبیین و فرآیندی برای ارتباط بیشتر با مردم تعریف شود.

وی گفت: برخورد اخلاق مدارانه نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی با گردشگران و بازدیدکنندگان آز آثار تاریخی، می‌تواند ذهنیتی که برخی رسانه‌ها برای گردشگران ایجاد کرده‌اند را از بین ببرد و آن‌ها را به سفیران فرهنگی ایران تبدیل کند.

سید جواد موسوی، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در ادامه درباره توهمات وجود گنج که به یکی از چالش‌های حفاظت از میراث فرهنگی تبدیل شده، خاطرنشان کرد: یگان حفاظت به صورت شبانه‌روزی در حال حفاظت از آثار تاریخی هستند و عملکرد بسیار خوبی دارند.

توهم گنج به چالش‌های پیش روی حفاظت از میراث فرهنگی تبدیل شده است

توهم گنج به چالش‌های پیش روی حفاظت از میراث فرهنگی تبدیل شده است

منبع: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20253

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.