• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

تکذیب آتش‌سوزی در بنای تاریخی قلعه‌تل باغملک

  • کد خبر : 20959
  • 22 می 2023 - 11:01
تکذیب آتش‌سوزی در بنای تاریخی قلعه‌تل باغملک
گردشگرآنلاین - بنابر اعلام اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، تصاویر و مطالبی با مضمون آتش‌سوزی در بنای تاریخی قلعه‌تل در فضای مجازی منتشر شده که کذب و بی‌اساس است.

به ‌گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، سرپرست میراث فرهنگی  اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در این مورد اظهار کرد: هیچ‌ گونه آتش‌سوزی‌ای در بنای تاریخی قلعه‌تل باغملک رخ نداده و مطالب منتشر شده درفضای مجازی تکذیب می‌شود.

غلامرضا سلمان‌پور با بیان این‌که بناهای تاریخی استان از جمله قلعه‌تل باغملک به‌ صورت مداوم پایش می‌شوند افزود: آتش‌سوزی در فضای باز بیرون از قلعه‌تل رخ داد که ناشی از آتش‌سوزی علف‌های هرز بود و هیچ‌گونه آسیبی به این بنای تاریخی وارد نشده و پیش از آن‌که آتش‌سوزی به قلعه‌تل حتی نزدیک شود با حضور به ‌موقع نیروهای آتش‌نشانی باغملک آتش مهار شده است.

وی بیان کرد: با پیگیری‌های به ‌عمل ‌آمده توسط همکاران اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی باغملک و معاونت میراث ‌فرهنگی خوزستان هماهنگی لازم در خصوص هرس فضای پیرامونی قلعه‌تل توسط شهرداری باغملک انجام شده تا از وقوع آتش‌سوزی‌های مشابه جلوگیری شود.

به گزارش گردشگر آنلاین، قلعه‌تل باغملک از جاهای دیدنی استان خوزستان است و بر فراز تپه‌ای قرار دارد که شهر پیرامون آن با همین نام شناخته می‌شود. بنای اولیه این قلعه حدود سال ۱۷۹۰ میلادی بنا شده است و ساخت آن را به محمد تقی‌خان چهارلنگ بختیاری نسبت داده‌اند. قلعه تل به علت قرار گرفتن در دشتی حاصلخیز و مجاورت با نواحی کوهستانی و راه‌های ارتباطی شوش، ایذه و شهرکرد و اصفهان، همواره مورد توجه بوده است. با واقع شدن روی یک زیگورات‌ عیلام، این قلعه موقعیت ممتاز نظامی داشته و همواره مورد استفاده خان‌ها و جنگجویان محلی قرار گرفته است. در ساخت قلعه‌تل باغملک از خشت و گل استفاده کرده‌اند و آن را با چهار برج مدور، به شکل دژ‌های نظامی قدیم ساخته‌اند. آجرهای بنا قدمتی پیش از اوایل دوره قاجار یا زند ندارد و سنگ قلوه‌های به‌کار رفته در بنا، نشانی از معماری دوره زند است.

تکذیب آتش‌سوزی در بنای تاریخی قلعه‌تل باغملک

تکذیب آتش‌سوزی در بنای تاریخی قلعه‌تل باغملک

منبع: ایسنا
لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20959

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.