• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5

تکمیل زیرساخت‌های گردشگری سواحل دریاچه ارومیه

  • کد خبر : 8868
  • 11 جولای 2022 - 13:30
تکمیل زیرساخت‌های گردشگری سواحل دریاچه ارومیه
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از ادامه تکمیل زیرساخت‌های گردشگری سواحل دریاچه ارومیه در سال جاری خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، جلیل جباری با اعلام این مطلب اظهار کرد: «امسال در نظر است تعدادی آلاچیق در اطراف سواحل دریاچه ارومیه در منطقه نمونه گردشگری کاظم‌داشی ساخته شود تا آماده پذیرایی از مسافران باشد.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: «سالیان پیش نیز آسفالت مسیر دسترسی تا ساحل به طول تقریبی دو کیلومتر و احداث ۴۰ بابت حمام و سرویس بهداشتی پرتابل در این منطقه انجام شده بود.»

او ادامه داد: «احداث دیوار کمپ گردشگری گورچین قلعه نیز از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده برای سال جاری بوده که در راستای تقویت زیرساخت‌های گردشگری در سواحل دریاچه ارومیه انجام می‌شود.»

جباری گفت: «کمپ گورچین قلعه در زمینی به مساحت ۳هزار مترمربع در سال ۹۵ کلنگ‌زنی شده و تاکنون محوطه‌سازی آن انجام شده و هشت آلاچیق در این کمپ احداث شده است.»

دریاچه اُرومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشور ایران است که طبق تقسیمات کشوری ایران، این دریاچه میان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته‌است. بررسی نوسانات سطح آب دریاچه‌ها به لحاظ اهمیت، ماهیت و موقعیت این مجموعه‌های آبی در سال‌های اخیر اهمیت ویژه ای پیدا کرده‌است. دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران می‌باشد. مساحت این دریاچه در سال ۱۳۷۷ در حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گیرد. دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران، بزرگ‌ترین دریاچهٔ آب شور در خاور میانه، و ششمین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا است.

آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شده. مهم‌ترین جزایر این دریاچه عبارت اند از جزیره کبودان (قویون داغی)، اشک داغی، آرزو و اسپیر. دریاچه ارومیه میلون‌ها سال پیش بخشی از دریای پاراتتیس بود.

این دریاچه از اواسط دهه ۸۰ شروع به خشک شدن کرد و امروزه در خطر خشک شدن کامل قرار دارد. بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ دریاچه ۸۸ درصد مساحت خود را از دست داده (گزارش‌های قبلی تنها به از دست رفتن ۲۵ تا ۵۰ درصد مساحت دریاچه اشاره کرده بودند). دلایل بسیاری برای خشک شدن دریاچه ذکر شده‌است از جمله سد سازی بی‌رویه، احداث بزرگراه بر روی دریاچه، و استفاده بی‌رویه از منابع آب حوزه آبریز دریاچه و همچنین بارش کم برف و باران در سال‌های اخیر می‌باشد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8868

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.