• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
معاون وزیر میراث فرهنگی خبر داد

ثبت انجمن خیرین میراث فرهنگی کشور

  • کد خبر : 21914
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
ثبت انجمن خیرین میراث فرهنگی کشور
گردشگرآنلاین - معاون وزیر میراث فرهنگی گفت: تشکل انجمن خیرین میراث فرهنگی را در وزارت کشور ثبت کرده‌ایم که قصد دارد از مردم دنیا، به خصوص ایرانیان مقیم کشورهای دیگر دعوت کند برای نگهداری، حفظ، صیانت و مرمت گنجینه بزرگ میراث فرهنگی هر کمکی که می‌توانند انجام دهند.

به گزارش گردشگرآنلاین از کرمان، علی دارابی در نشست مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی استان کرمان در بم اظهار کرد: زمانی از میراث فرهنگی صحبت می‌شود از هویت، زبان، دین و تاریخ‌مان صحبت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در شاهنامه، حکیم فردوسی بیش از ۲۰۰۰ بار از واژه ایران در میان اشعارش استفاده کرده، افزود: کشوری که فردوسی، سعدی و حافظ دارد، دچار گسست موقعیتی نمی‌شود و به گذشته خودش افتخار می‌کند و به آینده امیدوار است.

دارابی با بیان اینکه ایران فرهنگی، به قدمت تاریخ پهلو می‌زند و ۷۰۰۰ سال تاریخ این کشور است، تصریح کرد: سابقه بیش از یک میلیون سال سکونت بشری در ایران وجود دارد و امروز که از ایران عزیز صحبت می‌کنیم بیش از ۳۵ هزار اثر ثبت شده ملی در این کشور است.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با ۲۶ اثر جهانی که در حوزه میراث ملموس داریم و ۲۱ عنصر فرهنگی میراث ناملموس، ایران در بین ۱۰ کشور اول دنیا قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه دو دهه درگیر مسائل انقلاب و جنگ بودیم، نتوانستیم آثار را ثبت جهانی کنیم، اظهار کرد: اثری که ثبت جهانی می‌شود، علاوه بر اینکه به مردم شهر و استان تعلق دارد، آن اثر فراملی است و به آحاد جامعه بشری اختصاص دارد لذا باید مردم به معرفی و صیانت آن اهمیت بدهند و به همان میزان کشوری که دارای آثار ثبت شده جهانی است، جزء مقاصد گردشگری مردم در دنیا قرار می‌گیرد .

دارابی با بیان اینکه هفت اثر ثبت شده جهانی در استان کرمان وجود دارد، افزود: امسال ۵۶ کاروانسرای ایران ثبت جهانی می‌شود که دو اثر متعلق به کرمان است و با ثبت این آثار تعداد آثار ثبت شده جهانی کرمان به ۹ اثر افزایش می‌یابد.

وی در ادامه تصریح کرد: برای استان کرمان در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طرح ویژه داریم تا سهم‌مان را در استان ایفا کنیم و از مدیران خواستیم نظام و مسائل حوزه کاری خود را تدوین و اولویت کاری خود و برآورد بودجه را در نظر بگیرند و مشخص کنند کدام برنامه در اولویت اعتباراتی که در استان می توانند جذب کنند، قرار بگیرد.

معاون وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه استان کرمان را باید جزء مقاصد اصلی گردشگری کشور قرار دهیم، گفت: سعی شده توزیع منطقی در مقاصد گردشگری برای مردم ایجاد و در دوران پساکرونا باید زیرساخت های خوبی برای گردشگران فراهم کنیم.

وی در ادامه با اشاره به تاکید معمار کبیر انقلاب بر نقش مردم در امور اظهار کرد: تشکل انجمن خیرین میراث فرهنگی را در وزارت کشور ثبت کرده‌ایم و هیئت مدیره آن انتخاب شده که این انجمن قصد دارد از مردم دنیا، به خصوص ایرانیان مقیم کشورهای دیگر دعوت کند برای نگهداری، حفظ، صیانت و مرمت گنجینه بزرگ میراث فرهنگی هر کمکی که می توانند انجام دهند و اگر بتوانیم این برنامه ریزی را به خوبی انجام دهیم، نهضت بزرگی از جریان مردمی برای کمک به میراث فرهنگی راه اندازی می‌شود.

ثبت انجمن خیرین میراث فرهنگی کشور

ثبت انجمن خیرین میراث فرهنگی کشور

منبع: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=21914

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.