• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5
مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان:

ثبت جهانی کلیسای وانک زمانبر است

  • کد خبر : 17363
  • 07 ژانویه 2023 - 10:23
ثبت جهانی کلیسای وانک زمانبر است
گردشگرآنلاین - مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: با توجه به سهمیه و موضوعاتی که یونسکو مشخص می کند، ثبت جهانی آثار اولویت بندی می شود، اما ثبت جهانی کلیسای وانک زمانبر است و امیدواریم بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم.

به گزارش گردشگرآنلاین از اصفهان، روزهای گذشته شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران در اعلامیه‌ای که بر سردر کلیسای وانک نصب شده، بود، از لغو تزئینات کریسمس و مراسم آتش‌بازی سال نو میلادی به دلیل تعمیرات مرتبط با آماده‌سازی ثبت این مجموعه به عنوان میراث جهانی در یونسکو خبر داده بود.

علیرضا ایزدی افزود: با توجه به محدودیت ایران در سهمیه یونسکو و از طرفی پرونده های ثبت آثاری که جلوتر از پرونده کلیسای وانک هستند و البته کش و قوس هایی که کارهای کارشناسی دارد، ثبت جهانی کلیسای وانک از سوی وزارتخانه رد نشده اما در نوبت ثبت است.

وی اظهار داشت: فهرستی از آثاری که برای ایران اولویت ثبت جهانی دارد آمده شده است و کلیسای وانک هم در این فهرست قرار دارد اما مثل سایر پرونده های ثبت جهانی ، در بازدید های کارشناسی عیب و ایرادهایی هست که باید مرتفع شود.

ایزدی یادآور شد : همان طور که پیگیر ثبت جهانی محور تاریخی فرهنگی اصفهان هستیم، ثبت کلیسای وانک هم از اولویت ما در فهرست میراث میراث جهانی یونسکو ست؛ اما این نهاد جهانی در سنوات اخیر به گفته خودش -به دلایل کارشناسی – سهمیه کم برای ایران قائل شده است.

وی با اشاره به اینکه سهمیه بندی ها بیشتر برای کشورهای قدر در حوزه تاریخی مثل ایران چالش آفرین است، افزود: تعیین یک سهمیه برای کشوری مثل ایران در قیاس با ۹۰ درصد کشورها به نوعی ظلم بر کشورهای دارای آثار واجد ارزش است اما نمی‌شود کاری کرد و باید کج دار و مریز پیش برویم.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اصفهان با تاکید برای اینکه کلیسای وانک به عنوان یکی از آثار ارزشمند ما دارای عناصری است که بایستی به عنوان یک اثر در فهرست آثار جهانی در یونسکو بگنجد گفت: خودمان را موظف می‌دانیم که کلیسا را برای کارشناسان و بازرسانی که از طرف مجموعه یونسکو به ایران می آیند و آثار ما را می بینند، مهیا کنیم.

وی افزود: امیدواریم که بتوانیم به گونه ای بستر را فراهم کنیم که ایرادات کمتری از ما بگیرند و حداقل از این لحاظ روند ثبت جهانی کلیسای وانک را که از آثار بسیار واجد ارزش ما است، تسریع ببخشیم .

ایزدی با اشاره به فصل غیر توریستی که فرصتی برای برطرف کردن این ایرادات است، گفت: یکسری تعمیرات در موزه کلیسای وانک در حال انجام است. هدف ما این است که بستر را به گونه ای فراهم کنیم که وقتی بازرسان برای بازدید اثر می آیند، ایراد کمتری بگیرند .

کلیسای وانک یا آمنا پرکیج (نجات دهنده همگان) یا سن سور با قدمت ۳۵۰ ساله ، نمادی از همدلی و همزیست مسالمت آمیز ادیان توحیدی و شاهکاری از معماری و هنر در محله جلفای شهر اصفهان است.

این کلیسا مرکز تربیت کشیش و خلیفه و کانون ارتباط ارمنیان شهر اصفهان با جهان ارامنه قلمداد می‌شود که به دستور شاه عباس دوم و تشویق خلیفه وقت (داوید اول) درمدت ۹ سال در محله جلفا ساخته شده است.

کلیسای وانک از لحاظ طلاکاری در سقف و همچنین سطح داخل گنبد و نقاشی های تاریخی و مذهبی در شمار آثار تاریخی مهم اصفهان قرار دارد.

ثبت جهانی کلیسای وانک زمانبر است

ثبت جهانی کلیسای وانک زمانبر است

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=17363

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.