• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

ثبت ملی جاده چالوس به کجا رسید؟

  • کد خبر : 16116
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۱۷
ثبت ملی جاده چالوس به کجا رسید؟
گردشگرآنلاین - مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز از پیگیری ویژه برای ثبت ملی جاده کرج-چالوس خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از البرز، فریدون محمدی اظهار کرد: در سفر اخیر قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به البرز موضوع ثبت ملی و جهانی محور کرج-چالوس به عنوان یکی از محورهای مهم گردشگری کشور مطرح شد و مورد تأکید ایشان قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز ادامه داد: این محور قابلیت ثبت ملی و حتی جهانی را دارد و بر اساس مستنداتی جزو چهار جاده زیبای طبیعی جهان است.

محمدی با اشاره به اینکه این جاده زیبا متعلق به تمام مردم ایران است و خاطرات زیادی را از گذشته تا کنون برای مردم ثبت کرده، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در طی سالیان متمادی ساخت و سازهای بی رویه، ایجاد تاسیسات اداری، صنعتی و حتی گردشگری صدمات زیادی برای حریم و منظر محور تاریخی_طبیعی جاده کرج-چالوس ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه حفظ و نگهداری این جاده به عنوان یک محور تاریخی-طبیعی بسیار مهم است، افزود: در این جاده آثار بسیار ارزشمند تاریخی و طبیعی داریم که ثبت ملی شده‌اند و تنها در محور کرج-کندوان ۵۶ روستا با جاذبه‌های بی بدیل طبیعی و تاریخی وجود دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز اظهار کرد: جاده چالوس بین استان البرز و مازندران مشترک است و لازم است کمیته مشترکی برای این موضوع ایجاد شود. ما این موضوع را در استان آغاز کرده‌ایم و در نامه‌ای به استانداری خواستار جلسه‌ای با حضور استاندار و دستگاه‌های متولی مانند آب منطقه‌ای، محیط زیست، منابع طبیعی، وزارت کشور و دیگر دستگاه‌های مرتبط شده‌ایم تا بعد از جمع‌بندی و در جلسه مشترک با استان مازندران این کمیته مشترک برای ثبت ملی این جاده تشکیل شود.

محور چالوس – کرج از بی نظیرترین مناظر و چشم‌اندازهای بکر و طبیعی و از پرطرفدارترین مسیرهای منتهی به شمال کشور می‌باشد که همین امر گاهی سبب ترافیک‌های سنگین در تعطیلات می‌شود. این جاده یکی از پر رفت و آمدترین جاده‌های کشور است.

ثبت ملی جاده چالوس به کجا رسید؟

ثبت ملی جاده چالوس به کجا رسید؟

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16116

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.