• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
9

ثبت ملی ۱۰ مورد از میراث کردستان

  • کد خبر : 2693
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۲۰
ثبت ملی ۱۰ مورد از میراث کردستان

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از ثبت ۱۰اثر میراث استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از سنندج، یعقوب گویلیان، از ثبت «۱۰ اثر ناملموس استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و اظهار داشت: این پرونده‌ها در جلسه امروز شورای ملی ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و میراث کردستان بررسی شد.

وی با بیان اینکه تمامی این پرونده‌ها با توجه به ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان از این منطقه انتخاب شده بودند، افزود: سهمیه استان کردستان در سال‌جاری تعداد ۷ پرونده بود که ۳ پرونده اضافه بر تعهد استان ارائه و ثبت شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان میراث کردستان تصریح کرد: خوشبختانه امروز ۱۰ اثر واجد شرایط شامل معماری خشکه‌چین اورامان، رسم جمعانه در هورامان، شیوه تهیه آش آیینی هلوشین، شیوه تهیه نان گیته‌مژگی، مهارت ساخت کرسی قرآن، مهارت ساخت شانه چوبی، مهارت ساخت لتری (دوک نخ‌ریسی)، شیوه ساخت تسبیح ون، بازی قولان و بازی خلیران ثبت ملی شد.

گویلیان ضمن تبریک این موفقیت گفت: امیدواریم بتوانیم در راستای حفظ و احیای آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی استان کردستان و معرفی هر چه‌بهتر این آثار با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی، اقدامات و کارهای ارزنده‌ای انجام دهیم‌.

مطمئنا اگر قصد سفر به منطقه غرب کشور را دارید، ناخود آگاه نام  میراث کردستان نیز به عنوان یکی از گزینه های اصلی در ذهنتان خطور می کند. استانی مرزی که در همسایگی استان های آذربایجان غربی، همدان، کرمانشاه و زنجان واقع شده است. در این مطلب به طور اختصار، برخی مکان های دیدنی استان کردستان را برای شما معرفی می کنیم.

شهر زیبای سنندج نماد میراث کردستان

شهر سنندج مرکز این استان است. در واقع اگر به میراث کردستان سفر کنید و سری به این شهر زیبا با مردمان واقعا مهربان آن نزنید، ضرر کرده اید. مردم کرد این شهر با مهمان نوازی خود، خاطراتی خوش را برای شما رقم خواهند زد. سنندج جزء شهرهای کوهستانی ایران است. بنابراین، در زمستان ها آب و هوایی سرد و در تابستان هوایی معتدل و مطلوب دارد. وجود دو کوه آبیدر و سنگ سیاه در دو طرف شهر، زیبایی این شهر را دوچندان کرده است.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2693

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.