• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

ثبت ملی ۴ غذا و شیرینی سنتی آذربایجان غربی

  • کد خبر : 6189
  • 16 فوریه 2022 - 12:00
ثبت ملی ۴ غذا و شیرینی سنتی آذربایجان غربی

گردشگرآنلاین – معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از ثبت ملی ۴ پرونده ناملموس استان شامل غذاها و حلواهای سنتی استان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، حسن سپهرفر با اعلام این مطلب اظهار کرد: در اولین همایش پاسداری از میراث ناملموس کشور که در بندر ماهشهر برگزار شد چهار پرونده میراث ناملموس استان غذای سنتی یارپاق دولماسی، جویز حالواسی، هویج حالواسی و یارما قابلسی به ثبت ملی رسیدند.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: همچنین در این همایش پرونده غذای سنتی دلمه‌برگ مو در گستره ملی مورد توجه قرار گرفت.

وی گفت: ثبت ملی خوراکی‌های سنتی ضمن آنکه موجب توسعه گردشگری در یک جامعه می‌شود از طرفی با معرفی خوراکی‌های سنتی زمینه تقویت آداب و رسوم مردم را فراهم کرده و موجب ترویج سبک زندگی سالم می‌شود.

سپهرفر عنوان کرد: همچنین در این جلسه ثبت بازی سنتی پله‌دسته یا چیلینگ‌آغاج، دانش ساخت تخته وردنه و تهیه قوورما به صورت منطقه‌ای مابین استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، مازندران و کهکیلویه و بویر احمد و… در فهرست میراث ناملموس به ثبت ملی رسیدند.

استان آذربایجان غربی که واقع در شمال غربی ایران و در مرز ترکیه می باشد، یک منطقه کوهستانی به شمار می رود و قدمت آن متعلق به دوره پیش از اسلام می باشد. به خاطر وجود جاذبه های طبیعی و تاریخی در این منطقه مثل دریاچه ارومیه، گردشگران بسیار زیادی برای بازدید از این جاذبه ها، به سمت این منطقه از ایران می کشیده می شوند.

غذاهای آذربایجان غربی

به خاطر فرهنگ غذایی متنوع در استان آذربایجان غربی، میتوان شاهد سفره های رنگارنگی پر از انواع آش ها، خوراک های لذیذ و خورش ها در خانه های مردم ارومیه بود.

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6189

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.