• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
8

ثبت ۲ هزار سکه تاریخی زنجان آغاز شد

  • کد خبر : 3295
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
ثبت ۲ هزار سکه تاریخی زنجان آغاز شد

گردشگرآنلاین – معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: ساماندهی ۲ هزار قلم سکه تاریخی برای ثبت در سامانه جامع اموال منقول تاریخی – فرهنگی (جام) وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آغاز شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از مرکز زنجان، محمدرضا محمدپور روز پنجشنبه  افزود: بر این  اساس طی سال گذشته ۶۵۰ قلم از اموال و اشیای منقول فرهنگی و تاریخی موزه‌های استان زنجان از جمله دو هزار سکه تاریخی  ثبت و ساماندهی شده بود.

وی یادآوری کرد: در زمان حاضر ۲ هزار قلم سکه متعلق به دوره قاجاریه و دوره ایلخانی است که کار ساماندهی و ثبت آنها آغاز شده است.

محمدپور ادامه داد: این اموال و اشیا طی کاوش‌های باستان‌شناختی، کشفیات اتفاقی، توقیفی، اهدایی و غیره و در طی سال های گذشته به‌دست‌آمده و متعلق به دوره‌های پیش‌ از تاریخ، تاریخی و اسلامی بودند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان خاطرنشان کرد: این سامانه با همکاری حوزه فناوری و اطلاعات و یکی از ارزشمندترین سامانه‌های پویای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که از سوی سایر دستگاه‌های دربردارنده اموال فرهنگی تاریخی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مرمت اشیا تاریخی یکی از اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان است که به طور معمول عملیات انجام شده بر روی این سکه تاریخی شامل پاک‌سازی سطحی و رفع گرد و غبار، پاک‌سازی شیمیایی و مکانیکی و تثبیت  را در بر می گیرد.

به گفته محمد پور، مرمت اشیاء تاریخی همیشه در طی سال و به صورت مستمر انجام می‌شود.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3295

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.