• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
7

ثبت ۵ اثر ایلام در فهرست میراث ناملموس ملی کشور

  • کد خبر : 5681
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
ثبت ۵ اثر ایلام در فهرست میراث ناملموس ملی کشور

گردشگرآنلاین – مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام از ثبت ۵ اثر معنوی در فهرست میراث ناملموس ملی کشور خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از ایلام، عبدالمالک شنبه زاده اظهار کرد: در جلسه شورای عالی ثبت آثار ملی، ۵ اثر استان ایلام در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

شنبه زاده در ارتباط با آثار ثبت شده در فهرست میراث ناملموس کشور افزود: بازی محلی کران، مهارت ساخت بوگده ملکشاهی، مهارت تهیه شیراز (توف)، دانش سنتی برداشت ونوشک (بنه کوهی) و خواص آن، خواص و مهارت پخت خورشت ترگ (تره کوهی) ۵ اثر ناملموس استان ایلام است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

ایلام مرکز استان ایلام است. جمعیت این شهر برپایهٔ سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۹۴٬۰۳۰ نفر بوده‌است. شهر ایلام در حصاری از کوه‌ها و ارتفاعات جنگلی واقع شده و آب و هوایی معتدل کوهستانی و بهاری دارد. دانشگاه علوم پزشکی ایلام و دانشگاه ایلام دو دانشگاه مهم این شهر هستند. ایلام دارای منابع خوب گاز و نفت است.

ایلام در گذشته ده بالا نامیده می‌شد. بعدها به دلیل حکومت و ساخت وساز حسینقلی خان ابوقداره والی لرستان پشتکوه، به حسین‌آباد معروف شد.

معانی دیگر ایلام عبارت است از: طعام عروسی ساختن، (منتهی الارب) مهمانی عروسی کردن (تاج المصادر بیهقی)، یه طعام عروسی کسی را بردن، ولیمه دادن، مهمانی عروسی دادن و مجتمع و فراهم آمدن خوی و خرد (منتهی الارب)، (آنندراج)، (ناظم الاطبا). این معانی معانی همگی بامسمی و متناسب با ویژگی‌های منطقه‌ای و بومی ساکنان این نواحی است.در محاورات و نقل قول‌ها، ذکر نام ایلام به صورت «عیلام» غلط است؛ زیرا که عیلام با ع به معنای کفتار نر است. مأخوذ از منتهی الارب.

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5681

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.