• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
6

جاذبه‌های دیدنی خواهرخوانده لبنانی اصفهان

  • کد خبر : 12125
  • 28 سپتامبر 2022 - 10:41
جاذبه‌های دیدنی خواهرخوانده لبنانی اصفهان
گردشگرآنلاین - بعلبک، از شهرهای تاریخی لبنان و خواهرخوانده اصفهان به شمار می‌رود که در لیست محبوب‌ترین مقاصد گردشگری این کشور قرار دارد زیرا جاذبه‌های باستانی و مذهبی بسیاری را در خود جا داده است.

به گزارش گردشگرآنلاین، تاریخچه بعلبک به عنوان خواهرخوانده لبنانی اصفهان به دوران کنعانیان یا فنیقیان برمی‌گردد و دوران حکومت اسکندر مقدونی را نیز در بر می‌گیرد. نام بعلبک به عنوان گرامیداشت بعل، به عنوان خدای باروری در نژاد سامی‌ها انتخاب شد که این شهر در دوران بعدتر و پس از ترویج خورشید پرستی، به هلیپولیس به معنای شهر خورشید نیز میان مردم شهرت یافت. بسیاری از مورخان و جهانگردان، بعلبک را به خاطر موقعیت جغرافیایی خود، بخشی مهم از دنیای باستان در نظر می‌گیرند، ضمن این‌که شهر را نماد قدرت، ثروت و هویت روم باستان تصور می‌کنند.

وجود مکان‌های تاریخی که علیرغم ظاهر در حال تخریب خود، همچنان پابرجا مانده، هویت بسیار مهمی به این شهر بخشیده و آن را به یکی از توریست‌پذیرترین شهرهای لبنان تبدیل کرده است. معابد بسیاری در بعلبک وجود دارد که هر یک با شکوه و عظمت خاص خود، تاریخچه‌ای مرتبط با حاکمان، امپراتورها و جنگ‌های مختلف طول تاریخ دارد و به واسطه همین هویت نیز به محبوبیت بالایی در میان مردم جهان دست یافته است.

بعلبک میزبان معابد بسیاری است که در میان آن‌ها، معبد باکوس در لیست میراث فرهنگی یونسکو قرار دارد و همه ساله، هزاران گردشگر را از نقاط مختلف دنیا به سمت خود دعوت می‌کند.

معابد توریست‌پذیر بعلبک در شهر خواهرخوانده لبنانی اصفهان

اگرچه معبد باکوس بزرگ‌ترین خرابه مقدس خواهرخوانده لبنانی اصفهان به شمار می‌رود، با این حال شهر میزبان سه معبد بزرگ دیگر به نام‌های ونوس، عطارد و مشتری است که در مکان باستانی شهر واقع شده است. این معابد در طول تاریخ و بر اثر رویدادهایی مانند زلزله و جنگ بارها تخریب شده و از نو مورد بازسازی قرار گرفته و به لطف معماران لبنان و آلمان، همچنان شکوه خود را تا به امروز حفظ کرده است. این مکان‌های مقدس به تدریج به دژهایی برای شهر تبدیل شد و در قرن‌های نوزدهم و اوایل بیستم، مرحله جدیدی از نوسازی را تجربه کرد تا شکل امروزی را به عنوان خرابه‌هایی باشکوه به خود گرفت که همه ساله به جذب سیل عظیمی از گردشگران به سمت لبنان و بعلبک کمک زیادی می‌کند.

جاذبه‌های دیدنی خواهرخوانده لبنانی اصفهان

معبد باکوس همه ساله در فصل تابستان میزبان یک فستیوال بین‌المللی است که هنرمندان بسیاری را از سراسر جهان به نمایش هنر خود دعوت می‌کند. گردشگران حین ورود به محوطه اصلی معبد، ۱۲ ستون عظیم را در دو طرف مشاهده می‌کنند، که با سنگ گرانیت به طور کامل پوشیده شده است و همین ویژگی، عظمت معبد را دوچندان می‌کند.

معبد مشتری در زمان‌های قدیم از ۵۴ ستون برخوردار بود که به عنوان بزرگ‌ترین ستون‌های جهان شناخته شده بود و امروزه تنها شش مورد از آن‌ها با ارتفاع ۲۲ متر قابل رؤیت است. این معبد از طولی حدود ۸۸ متر و عرض ۴۸ متر برخوردار است و به پلکانی یادبود با هفت متر ارتفاع از سطح محوطه و ۱۳ متر بالاتر از زمین منتهی می‌شود. پایه‌های معبد مشتری از سنگ‌های بسیار بزرگی ساخته شده است که وزن آن‌ها بین ۲۰۰ تا هزار کیلو متغیر است.

در میان این معابد، باکوس امروزه به عنوان بهترین مکان مقدس پایدار جهان به شمار می‌رود که توانسته است خرابه‌های رومی خود را تاکنون حفظ کند. مورخان ادعا کرده‌اند که ساخت این معبد ۱۲۰ سال طول کشیده است و بیش از ۱۰۰ هزار برده در احداث آن جان داده‌اند تا در نهایت، بنایی ایجاد کنند که پس از قرن‌ها همچنان شکوه لبنان را به تصویر می‌کشد. معبد باکوس در قرن دوم قبل از میلاد ساخته شد و به تدریج به مکانی برای پرستش خورشید اختصاص یافت. در آن زمان، معبد باکوس تنها محل عبادت کشیشانی بود که برای برگزاری آئین مذهبی خود در آن‌جا گرد هم می‌آمدند.

چهار معبد ونوس، مشتری، عطارد و باکوس بخشی از معابد اصلی بعلبک به شمار می‌رود که احداث آن‌ها به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و در آن زمان به عنوان عبادتگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت، ضمن این‌که یک گالری مملو از نوشته‌های دوران سام را در خود جا داده است. این معابد در کنار یکدیگر، فضایی با مساحت کافی برای میزبانی سیل عظیم گردشگران را در بر گرفته است. ستون‌های بسیار بلند این معابد با بام‌های مزین و باشکوه خود، زیبایی فضا را دوچندان کرده و این در حالی است که عظمت دوران روم باستان در نقطه نقطه محوطه موج می‌زند.

بیشتر بخوانید:
سفرنامه موسیقایی برادران امیدوار دیدنی شد
گردشگری و صنایع دانش بنیان در طرح جامع شهر اصفهان مدنظر قرار گیرد

مرقد خوله در ورودی جنوبی بعلبک

مرقد خوله، دختر امام حسین (ع) از دیگر مقاصد گردشگری محبوب خواهرخوانده لبنان به حساب می‌آید که در قسمت ورودی جنوبی آن واقع شده است و گردشگران مذهبی بسیاری از نقاط مختلف دنیا را به خود جذب می‌کند.

مقبره خوله در مرکز معبد اصلی که باغی بسیار بزرگ است، قرار دارد و در فضایی چوبی واقع شده که به تازگی بنایی طلایی دور تا دور آن را محصور کرده است. در ورودی مقبره از نقره ساخته شده و بخش بالایی آن با تاج‌هایی طلایی و نقره‌ای مزین شده است. آیه‌های قرآنی نیز روی در حک شده و این در حالی است که وجود یک لوستر کریستالی بسیار بزرگ بر زیبایی معبد افزوده است.

چند متر بالاتر از معبد یک درخت سرو غول‌پیکر قرار دارد که شاخه‌های آن بخش بالایی معبد رو پوشانده است. بسیاری از مورخان و اهل دین ادعا می‌کنند که امام زین‌العابدین (ع) هزار و ۴۰۰ سال پیش یک نهال کوچک سرو را در بالای محل خاکسپاری خوله کاشت تا مکان دقیق آن را مشخص کند که این درخت غول‌پیکر همان نهال است.

سایر ویژگی‌های خواهرخوانده لبنانی اصفهان که گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند

سراسر بعلبک را عکس‌هایی از شهیدانی فرا گرفته است که برای آزادی لبنان از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ در جنگ با نظامیان اسرائیل جان خود را از دست داده و یا در مبارزه با داعش از سال ۲۰۱۲ کشته شده‌اند. این عکس‌ها اغلب در فضاهایی نمادین و عمومی قرار گرفته است و دو مفهوم اصلی یعنی میهن‌پرستی و تعلق ایدئولوژیک به وطن را برای مردم تداعی می‌کند.

امروزه بعضی از مکان‌ها در بعلبک فاقد هر گونه تصویر استاندارد از نئولیبرالیسم است و در عوض چالش‌های مربوط به چشم‌اندازها، جامعه، سیاست، اقتصاد و صنعت گردشگری بیشتر در آن‌ها به چشم می‌خورد. بازارهای شهر اغلب شامل غرفه‌هایی است که با مراکز خرید در شهرهای بزرگ تفاوت‌های زیادی دارد و در آن‌ها، کالای محلی به فروش می‌رود. رستورانی کوچک در بعلبک وجود دارد که تنها به پخت غذاهای محلی می‌پردازد و در آن، نشانی از غذاهای فرنگی مانند پیتزا وجود ندارد. دست‌فروش‌ها اغلب خیابان‌های سراسر بعلبک را فرا گرفته‌اند و به فروش اسباب‌بازی‌ها، آب‌نبات‌های چوبی و سایر اقلام مورد علاقه کودکان مشغول هستند.

معروف‌ترین خوراک بعلبک یک پنیر دو هزار ساله به نام Ambarees است که مردم محلی از پخش آن روی نان ساج و ساندویچ لذت می‌برند. متأسفانه هنر درست کردن این پنیر در آستانه از بین رفتن است و تعداد کمی از مردم می‌دانند که چگونه آن را درست کنند پس تا این پنیر در دسترس است، آن را امتحان کنید!

جاذبه‌های دیدنی خواهرخوانده لبنانی اصفهان

جاذبه‌های دیدنی خواهرخوانده لبنانی اصفهان

منبع: ایمنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12125

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.