• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8

جزئیات سند گردشگری مقاومت

  • کد خبر : 4055
  • 30 دسامبر 2021 - 13:27
جزئیات سند گردشگری مقاومت

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان گفت: در حال حاضر ۱۴ منطقه هدف گردشگری مقاومت در ایران شناسایی شده که دارای مختصات لازم برای شکل گیری گردشگری مقاومت هستند.

به گزارش گردشگرآنلاین، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و متخصصان این حوزه، گردشگری دینی را این گونه تبیین می‌کنند که چندین محور مختلف از زیارت اماکن مقدس، بازدید از آثار، بناهای مذهبی و مساجد، کلیساها و معابد گرفته تا بازدید از آیین‌های مناسبتی مذهبی را شامل می‌شود اما محور اصلی آن را مفاهیم و مولفه‌های دینی تشکیل می‌دهد.

«گردشگری مقاومت» عنوان گونه‌ای از گردشگری است که برای نخستین بار در جهان در ایران معرفی، تعریف و اجرایی شده است.

هدف از گردشگری مقاومت، بازدید از مناطقی است که نشانه‌های محیطی، نماد‌های مقاومت مردم ایران محسوب می‌شوند.

کاروان‌های راهیان نور به عنوان پدیده بومی، نمونه مشابهی در کشورهای دیگر ندارد اما چنین پدیده‌ای در دنیا ذیل عنوان «گردشگری جنگ» تعریف می‌شود.

در نمونه‌های خارجی اردوگاه اسرای جنگی در لهستان با نام «آشویتس برکناو» یا آشویتس ۲ به عنوان سند هولوکاست و جنایت نازی‌ها در جنگ جهانی دوم شناخته می‌شود، تنها در سال ۲۰۰۷ حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بازدیدکننده داشت.
علاوه بر هویت تاریخی و فرهنگی کرمان، در چند دهه و خصوصاً در چند سال اخیر و پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، کرمان با دو هویت لشکر ثارالله و سردار حاج قاسم سلیمانی شناخته می شود.

گردشگری مقاومت کرمان

گردشگری مقاومت کرمان

 

این موضوع دست مایه جذب گردشگران شده و فرصت مناسبی برای معرفی رشادت‌های رزمندگان و ایثارگران لشکر و همچنین میعادگاه عاشقان سردار دلهاست.

کلید واژه «مکتب حاج قاسم» در راستای معرفی شیوه زندگی، مسلک و بیان اندیشه‌های سپهبد سلیمانی است، یکی از اهداف گردشگری مقاومت در کرمان می تواند، دستیابی به اهداف معرفی شخصیت چند وجهی و برجسته این چهره شاخص دفاع مقدس و مقاومت باشد.

گردشگری مقاومت

گردشگری مقاومت

به گزارش گردشگر آنلاین، فریدون فعالی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان اظهار داشت: در حال حاضر ۱۴ منطقه هدف گردشگری مقاومت در ایران شناسایی شده که دارای مختصات لازم برای شکل‌گیری گردشگری مقاومت هستند، یادمان‌های شهدای گمنام، موزه‌ های دفاع مقدس و پدیده‌ راهیان نور از جمله مصادیق بارز میراث فرهنگی و گردشگری هستند.

 

وی افزود: سند گردشگری مقاومت استان کرمان، مبتنی بر ظرفیت‌های معنوی استان کرمان در طول تاریخ و بر مبنای به نمایش گذاشتن جنبه‌های استکبار ستیزی و حماسه مردم کرمان و همچنین شهدای استان و  به خصوص سردار حاج قاسم سلیمانی مطالعه و تدوین شده است.

فعالی با بیان اینکه این سند گردشگری می‌تواند به رونق گردشگری کرمان کمک کند، گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و شهرداری کرمان سند گردشگری مقاومت را طراحی کرده است.

وی افزود: اجرای این سند علاوه بر معرفی و بهره‌مندی از فضای معنوی، در رشد و توسعه اقتصاد گردشگری استان در کنار سایر گونه‌های گردشگری همچون تاریخی، طبیعی و سلامت مؤثر خواهد بود.

فعالی با اشاره به سرفصل‌های سند گردشگری مقاومت کرمان گفت: مکان نگاری و معرفی مراکز و نقاط هدف گردشگری از جمله مزار سردار سلیمانی، موزه دفاع مقدس و … یکی از برنامه‌های ما در این سند خواهد بود.

 

به گزارش گردشگر آنلاین فارس نوشت: وی بررسی وضعیت موجود مقاصد و جاذبه‌ها و شناسایی آسیب‌ها و ظرفیت پذیری در جذب گردشگر را از جمله برنامه‌ریزی‌های ساختاری – عملیاتی گردشگری استان عنوان کرد و افزود: الگوی بهره‌برداری از فضاهای دارای قابلیت، بررسی و تدوین رویدادهای مرتبط با موضوع مقاومت و ارزش آفرینی زنجیره گردشگری استان کرمان در گونه‌های گردشگری حلال، گردشگری سلامت، گردشگری طبیعت و گردشگری تاریخی از دیگر برنامه‌هایی است که ذیل این سند به دنبال آن هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان تأکید کرد: یکی از سرفصل‌های سند گردشگر مقاومت کرمان وضعیت منابع انسانی است که در این راستا تعداد و ویژگی‌های نیروی انسانی شاغل در بخش‌های مختلف، تعیین سرفصل‌ها و عناوین مطالعاتی برای ارائه گردشگران، تدوین سرفصل‌ها و دوره‌های آموزش تورگردانان و تدوین دوره و آموزش نیروهای انسانی موزه‌های دفاع مقدس و سایر مقاصد تعریف شده در طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=4055

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.