• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

جشنواره سمنو در بجنورد برگزار شد

  • کد خبر : 6515
  • 02 مارس 2022 - 9:15
جشنواره سمنو در بجنورد برگزار شد

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی گفت: هفتمین جشنواره سمنو هم‌زمان با مبعث رسول اکرم (ص) در فرهنگسرای شهروند بجنورد برگزار شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، علی مستوفیان  اظهار کرد: شهرداری درق این جشنواره را با همکاری شهرداری بجنورد و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و  صنایع‌دستی در فرهنگسرای شهروند این شهرستان هم‌زمان با  مبعث رسول اکرم (ص)، به‌منظور بسترسازی برای حفظ و معرفی میراث معنوی برگزار کرد.

وی گفت: با توجه به نزدیک شدن نوروز در کنار هویت بخشی و فرهنگ‌سازی و حفاظت از آیین‌های بومی اجرای برنامه‌هایی که نشاط را به جامعه تزریق می‌کند یک اصل مهم اجتماعی محسوب می‌شود و ازاین‌روی برگزاری این رویداد یک ضرورت  است.

مستوفیان خاطرنشان کرد: این جشنواره  نیز در شهر درق با برپایی ۵۰ دیگ نوزدهم اسفند برگزار خواهد شد.

گفتنی است، سمنوپزان شهر درق سال ۹۴ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد.

سَمَنو یا سمنک، خوردنی چسبنده و شیرینی است که از جوانه گندم و آرد درست می‌کنند. آثار قدیمی نشان می دهد خاستگاه این دسر به خراسان کنونی برمیگردد. از آن به عنوان برکت زمین یاد می شود و معمولا در ماه اول بهار به عنوان عضوی از سفره هفت سین پخته می شود.

نجگی همان سمنو است که در جنوب کشور قلیف پخته می شود.

سمنو به دلیل دارا بودن کلسیم و پتاسیم٬ مصرف متعادل آن به افراد سالمند و کسانی که دچار پوکی استخوان هستند، توصیه می‌شود. فسفر آن قابل توجه بوده و برای رشد مغزی کودکان و زنان شیرده مفید است. آهن، اسید فولیک و ویتامین‌های گروه b «ب» آن عاملی برای خون‌سازی و تنظیم هورمونها بوده و می‌تواند در رفع خستگی و آرامش اعصاب تأثیرگذار باشد. اگر در سمنو از بادام شیرین استفاده شود هنگام پخت، ریزمغذی‌هایش جذب سمنو شده و باعث مقوی‌تر شدن این غذا می‌شود.

در فرایند جوانه زدن، ویتامینها و املاح معدنی گندم٬ چند برابر شده و در مقابل، از کالری و کربوهیدرات آن کاسته می‌شود. پروتئینهای آن، قابلیت هضم و جذب بهتری داشته و بر میزان ویتامین C آن افزوده می‌شود. در این مرحله، اگر طعم گندم جوانه زده را بچشید، متوجه شیرینی آن خواهید شد. در واقع گندم، تا زمانی که جوانه نزده‌است، مواد قندی‌اش به صورت نشاسته ذخیره می‌شود و طعم شیرین ندارد، اما در فرایند جوانه زنی، نشاسته تجزیه و تبدیل به واحدهای کوچکتری به نام مالتوز می‌شود و اینجاست که شیرینی سمنو پدیدار می‌شود ولی برخی فروشندگان به دلیل آنکه شیرینی سمنو طبیعی است، مصرف آن را به مبتلایان به دیابت و افراد چاق توصیه می‌کنند، اما باید بدانید در سمنو علاوه بر عصارهٔ جوانهٔ گندم، از آرد کامل گندم هم استفاده می‌کنند و از این رو در هر صد گرم آن ۳۰۰ کالری انرژی نهفته‌است.
منبع: ایسنا

 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6515

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.