• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

جشنواره شتر‌سواری سیریز زرند برگزار می‌شود

  • کد خبر : 9082
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
جشنواره شتر‌سواری سیریز زرند برگزار می‌شود
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند گفت: «جشنواره شتر‌سواری روز دوشنبه ۲۷ تیرماه سالجاری در شهر سیریز این شهرستان برگزار می‌شود.»

به‌گزارش گردشگرآنلاین محمد اسلامی با اشاره به اینکه این جشنواره به مناسبت عید سعید غدیر خم برگزار می‌شود اظهار کرد: «جشنواره شتر‌سواری سیریز با برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری و نمایشگاه صنایع‌دستی همراه خواهد بود.»

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند افزود: «در کنار برگزاری جشنواره‌های مختلف می‌توانیم بناهای تاریخی این شهر از جمله خانه میرزا‌علی را که دارای قدمتی بالا و جزو بزرگترین خانه‌های تاریخی کشور به شمار می‌رود را به مردم و علاقه‌مندان بشناسانیم و امیدواریم این خانه تاریخی با همکاری دستگاه‌های مرتبط و بخش خصوصی مرمت و بازسازی شود.»

اسلامی خاطرنشان کرد: «ایجاد شور و نشاط، کاهش آسیب‌های اجتماعی، معرفی ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی، رونق صنعت گردشگری و جذب گردشگر از مهم‌ترین اهداف جشنواره‌ها محسوب می‌شود و شهرستان زرند به عنوان شهر جشنواره‌ها دارای تقویم بوده و بیشترین جشنواره‌ها را در کشور برگزار کرده است.»

شتر، جانوری از راستهٔ جفت‌سم‌سانان و از خانوادهٔ شتران است که دارای رسوبات چربی مشخصی به‌نام «کوهان» در پشت خود است. شترها از دیرباز اهلی شده‌اند و به‌عنوان دام برای تهیهٔ غذا (شیر و گوشت) و منسوجات (الیاف و نمد از مو) مورد استفادهٔ بشر هستند

شترها از جانوران کار و باربر هستند که مخصوصاً برای زندگی در زیستگاه‌های بیابانی مناسب هستند و وسیله‌ای حیاتی برای حمل و نقل مسافران و بار در این‌گونه مناطق هستند

شتر هنگامی که می‌دود سرعت بالایی دارد. امروزه در کشورهای عربی و اسلامی مسابقات شتردوانی برگزار می‌کنند. در گذشته در سرزمین‌های عربی از شتر ماده به‌دلیل سرعت بالا، برای جابه‌جایی و انتقال اخبار استفاده می‌کردند.

از لحاظ تاریخی شتر‌سواری یک سنت در بین قبایل بادیه نشین قطر بود و در مناسبت‌های خاص مانند عروسی‌ها اجرا می‌شد. تا سال ۱۹۷۲، یک سال پس از استقلال قطر، شتر شواری در سطح حرفه ای تمرین شد. به‌طور معمول، فصل مسابقات شتر از سپتامبر تا مارس برگزار می‌شود. تقریباً ۲۲٬۰۰۰ شتر مسابقه در مسابقات استفاده می‌شود و معمولاً بین ۴ تا ۸ کیلومتر با شتر راه می‌روند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9082

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.