• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

جشنواره ملی سفر جادویی راهکاری برای ترویج گردشگری کودک است

  • کد خبر : 4952
  • 16 ژانویه 2022 - 15:55
جشنواره ملی سفر جادویی راهکاری برای ترویج گردشگری کودک است

گردشگرآنلاین – جشنواره ملی سفر جادویی با ترکیب دو نوع گردشگری ادبی و کودک تلاش کرد که بعد جدیدی از خلاقیت را در گردشگری شهر شیراز ایجاد کند.

به گزارش گردشگرآنلاین از شیراز، سفر به قصد لذت بردن یا کسب‌وکار را گردشگری یا توریسم می‌گویند که امروزه به یکی از مولفه‌های اصلی در ثبات اقتصادی و اقتصاد پایدار مناطق و کشورها شده است و به زیرمجموعه‌های مختلفی از جمله طبیعی، تاریخی، سیاسی، ملی، مذهبی، معماری، فرهنگی، ادبی و غیره تقسیم می‌شود و برگزاری جشنواره ملی سفر جادویی در همین راستا است.

روزانه به تناسب بخش‌های مختلف ابعادی از این صنعت مطرح می‌شود که جالب و در عین حال نشان از پیچیدگی و در هم تنیدگی این صنعت با دیگر بخش‌های جامعه دارد. “گردشگری کودک” پدیده‌ جدیدی است که چندان شناخته شده نیست.

در واقع این نوع گردشگری در کشورهای دیگر زیرمجموعه‌ کمپ‌های مدرسه و سفرهای خانوادگی (Family tourism) قرار می‌گیرد. شاید دلیل ایجاد این واژه در کشور ما ضرورت نیاز به این نوع سفرها به دلیل محدودیت‌های مدارس برای برگزاری سفر باشد.

گردشگری ادبی هم نوع جدیدی از گردشگری تازه رونق یافته‌ است که ایران به‌دلیل تاریخ و فرهنگ غنی‌ای که دارد خود می‌تواند بستر مناسبی برای شکل‌‌گیری و گسترش این گردشگری باشد.

ترکیب این دو نوع جدید از پدیده گردشگری، با خلاقیت دبیرخانه شهر خلاق معاونت گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز انجام شده که نتیجه آن، برگزاری نخستین جشنواره داستان کودک با عنوان «سفرجادویی» است که به گردشگری ادبی کودک پرداخته است.

امیر حسین حکمت‌نیا، رئیس اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز با تاکید بر گردشگری خلاق در دنیای امروز برای جذب بیشتر گردشگر و ماندگاری بالای آن در مقصد سفر معتقد است که برای گردشگری خلاق چندین زیرساخت شکل گرفته که گردشگری ادبی، یکی از زیرشاخه‌های جدید گردشگری است.

وی معتقد است که سفر راه نجات آدمی است و اقتصاد پایدار از نتایج گردشگری و سفر  محسوب می‌شود. رئیس اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی شهرداری با بیان اینکه همه جای شهر شیراز قصه و روایت است گفت: اینکه چگونه از ادبیات برای جذب مخاطب برای گردشگری استفاده شود، نتیجه‌ایی است که منجر به شکل‌گیری جشتواره سفر جادویی شد.

نجمه چاره، دبیر اجرایی جشنواره ملی سفر جادویی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: جشنواره ملی سفر جادویی با موضوع سفر به جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و با یک بخش ویژه سفر به جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز برای سه گروه سنی ۸ تا ۱۲ سال (کودک)، ۱۲ تا ۱۸ سال (نوجوان) و بزرگسالان علاقه‌مند داستان‌نویسی برای مخاطب کودک برگزار شده است.

به گفته وی آشنایی کودکان یک سرزمین با میراث فرهنگی و تاریخی کشورشان مهمترین گام در راستای حفظ هویت آن سرزمین به صورت پایدار است؛ و حال که همه‌گیری بیماری کرونا مدتی است شرایط سفر و بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهرهای کشور را دشوار کرده، دبیرخانه شهر خلاق شیراز بر آن شده تا به کمک جادویی خیال شیرین کودکی و داستان‌های جذاب، کودکان کشور را با این جاذبه‌ها آشنا سازد تا لیست سفری شیرین در اثنای داستان‌های خیال انگیز برایشان مهیا شود.

به گزارش گردشگر آنلاین به نقل از تسنیم، دبیر اجرای جشنواره سفر جادویی با بیان اینکه با توجه به ماهیت سفر و قابلیت روایی آن در قالب داستان‌های کودک، این جشنواره فرصت آشناسازی مخاطبان گروه سنی کودک با مفهوم سفر و همچنین جاذبه‌های گردشگری ایران و شیراز را به صورت اختصاصی دارد.

به گفته چاره شرکت‌کنندگان از لذت نگارش یک داستان متفاوت برخوردار و ترغیب به کشف، شناخت و معرفی بیشتر جاذبه‌های گردشگری کشور می‌شوند و آثار منتخب بعد از جشنواره در قالب کتاب داستان برای معرفی آثار و جاذبه‌های گردشگری چاپ می‌شود.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=4952

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.