• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

جشن نوروزگاه ابزاری فرهنگی برای توسعه گردشگری است

  • کد خبر : 7155
  • 24 مارس 2022 - 14:15
جشن نوروزگاه ابزاری فرهنگی برای توسعه گردشگری است

گردشگرآنلاین – رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت، با اشاره به برپایی هر روزه جشن نوروزگاه در محوطه باستانی تخت جمشید طی ایام نوروز، این اقدام را ابزاری فرهنگی برای توسعه گردشگری توصیف کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین، محمدتقی قلعه‌نوئی، پنجشنبه ۴ فروردین در حاشیه برپایی جشن نوروزگاه در محوطه جهانی تخت جمشید، در رابطه با اجرای برنامه‌های شاد و مفرح منبعث از فرهنگ و اقوام با محوریت فارس در این رویداد، به خبرنگاران گفت: این برنامه‌ شامل اجرای آئین‌ها و موسیقی سنتی در سیاه‌چادر عشایری است.

وی افزود: در واقع اجرای آئین‌های سنتی و بومی و محلی از جمله موسیقی محلی همچون ساز و نقاره به همراه بازی محلی و به اصطلاح بومی ترکه‌بازی از مهم‌ترین بخش‌های جشن نوروزگاه در منطقه فارس و به ویژه شهرستان مرودشت است.

قلعه‌نوئی در رابطه با اهمیت برگزاری برنامه‌های نوروزگاه در راستای زنده نگهداشتن میراث کهن این مرز و بوم به ویژه در ایام نوروز باستانی، اظهار داشت: معرفی مفاهیم این رسم کهن با استفاده از شیوه‌های مستندنگاری و مستندسازی عناصر و مؤلفه‌های آئین‌های محلی نوروز باستانی، آداب و رسوم حوزه نوروز در مناطق مختلف و جامعه هدف شهرها با برگزاری برنامه‌های بومی زنده شده و دوباره یادآوری می‌شود.

وی اضافه کرد: مستندسازی آئین‌های بومی نوروز برای ثبت عناصر فرهنگی خصوصا در حوزه مباحث مردم شناختی می‌تواند یکی از موارد اساسی برای حفظ مولفه‌های فرهنگی اقوام مختلف باشد.

به گزارش گردشگر آنلاین ایسنا نوشت: رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مرودشت با بیان اینکه در جشن نوروزگاه تخت‌جمشید واقع در شهرستان مرودشت، آئین‌های سنتی از جمله موسیقی محلی، ترکه‌بازی و دیگر رویدادهای بومی برگزار می‌شود، گفت: جشن نوروزگاه با الهام از عناصر و مولفه‌های فرهنگ عمومی و باورهای بومی مناطق و منطبق بر آداب و سنن چهار گوشه کشور نیز اجرا و نمایشگاهی از آثار صنایع دستی اهالی شهرها و جشنواره‌ای از غذاهای بومی منطقه برپا می‌شود.

 

وی ادامه داد: جشن نوروزگاه در تعطیلات نوروزی مانند سال‌های گذشته در شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود و هنرمندان بومی و محلی با اجرای نمایش‌های آئینی و سنتی در موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی در این مدت از میهمانان نوروزی و گردشگران پذیرایی می‌کنند.

قلعه‌نوئی برگزاری جشن نوروزگاه و دیگر رویدادهای فرهنگی در روزهای مختلف سال را در راستای توسعه صنعت گردشگری دانست و در این زمینه خاطرنشان کرد: اجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی و جشن‌های نوروزگاه موجب توسعه صنعت گردشگری و معرفی بیش از پیش ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی شهرها می‌شود.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7155

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.