• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

جمجمه مرد باستانی که زن شد!

  • کد خبر : 12340
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۸:۳۸
جمجمه مرد باستانی که زن شد!
گردشگرآنلاین - محققان در جریان بازسازی یک چهره دریافتند جمجمه چند هزار ساله‌ای که بیش از صد سال پیش در غاری در جمهوری چک کشف شده بود و گمان می‌رفت جمجمه یک مرد باشد، در حقیقت به یک زن عصر حجر تعلق دارد.

به گزارش گردشگرآنلاین و به نقل از لایوساینس، ‌ باستان‌شناسان در سال ۱۸۸۱ میلادی جمجمه یک انسان را در غاری واقع در یکی از دهکده‌های جمهوری چک کشف کرده بودند. آن زمان محققان اعلام کردند این جمجمه حدود ۳۱هزار سال قدمت دارد و بخشی از بقایای به جای مانده از یک مرد است، اما نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد محققان درباره جنسیت این انسان عصر حجر اشتباه می‌کردند.

حالا پس از گذشت بیش از ۱۴۰ سال از کشف این جمجمه، محققان اعلام کرده‌اند این جمجمه به یک زن ۱۷ ساله تعلق دارد که در دوران «اوریگنیشن» ( Aurignacian، بخشی از دوره پارینه‌سنگی زبرین، یعنی حدود ۴۳ هزار تا ۲۶ هزار سال پیش) زندگی می‌کرده است.

این یافته‌ها در قالب بخشی از یک کتاب آنلاین جدید منتشر شده که جزئیاتی درباره چگونگی تعیین جنسیت یکی از قدیمی‌ترین «انسان‌های خردمند» کشف‌شده در اروپا را ارائه می‌کند.

به گفته «سیسرو مورائس»، کارشناس گرافیک برزیلی و یکی از مؤلفان این کتاب آنلاین، زمانی که این جمجمه با سایر جمجمه‌های کشف‌شده در این محوطه مقایسه شد، شواهد زن بودن این جمجمه را نیز اثبات کرد.

اکنون گروهی از محققان با استفاده از اطلاعاتی که از کاوش باستان‌شناسی قرن نوزدهم حاصل شده است و با کمک سی‌تی‌اسکن موفق شدند یک شبیه‌سازی مجازی از چهره متعلق به این جمجمه خلق کنند. با توجه به نبود فک پایینی این جمجمه، محققان از اطلاعات موجود درباره فک انسان‌های امروزی برای بازسازی چهره این زن استفاده کردند.

«مورائس» به این نکته نیز اشاره کرد که با وجود عادی نبودن اصلاح اعلام جنسیت بقایای انسان‌ها، این اتفاق بی‌سابقه نیست؛ چراکه این اشتباه پیش‌تر درباره اسکلتی به نام «زوزو» ‌ که در برزیل کشف‌شده بود نیز اتفاق افتاده بود. در اکتشاف دیگری نیز در ابتدا گمان می‌رفت وایکینگی که به همراه سلاح در سوئد دفن شده بود مرد باشد، اما در ادامه تحقیقات مشخص شد او یک زن بوده است.

در زمان کاوش اولیه در غار دهکده جمهوری چک علاوه‌بر این جمجمه زن، اشیاء سنگی و چندین دندان نیز کشف شده است. اطلاعات زیادی درباره زن جوانی که در این مکان دفن شده بود وجود ندارد.

جمجمه مرد باستانی که زن شد!

جمجمه مرد باستانی که زن شد!

منبع: لایوساینس

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12340

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.