• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2

جمعی از فعالان گردشگری غرب مازندران: به حمایت نیازمندیم

  • کد خبر : 15687
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
جمعی از فعالان گردشگری غرب مازندران: به حمایت نیازمندیم
گردشگرآنلاین - شماری از فعالان حوزه گردشگری غرب مازندران گفتند: دولت مردمی سیزدهم با وجود توجه ویژه به صنعت گردشگری در یکسال گذشته و با هدف رونق بیش از پیش این صنعت در شرایط کنونی ، باید برای رفع نگرانی های فراروی فعالان این بخش حمایت ویژه ای بکند.

به گزارش گردشگرآنلاین از نوشهر، جمعی از فعالان گردشگری غرب مازندران گفتند : در شرایط موجود دولت جهادی سیزدهم می تواند در موضوعات مختلف فعالان گردشگری نظیر پرداخت سر رسید وام های بانکی ، مالیات ، بیمه و دارایی چاره اندیشی کند.

آنان اظهارداشتند : در زمان حاضر حال صنعت گردشگری آنطور که باید خوب نیست و برای رونق دوباره این صنعت به طور قطع دولت جهادی باید فعالان بخش های مختلف این حوزه را حمایت بیشتری کند تا آنان بتوانند پایدار بمانند.

به تاکید کارشناسان امر رونق صنعت گردشگری در استان مازندران باید بیش از پیش مورد توجه تمامی مسوولان، دست‌اندرکاران، تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان باشد.

خزر نیلگون ، ۴۰۰ کیلومتر ساحل ماسه ای بدون ذره ای صخره مزاحم، حدود ۲ میلیون هکتار عرصه جنگلی و مرتعی، ۵۵۰ کیلومتر خط طولی کوهستانی با مرتفع ترین قلل موجود در خاورمیانه، حدود ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری، دنیایی از آداب و رسوم کهن و تماشایی، فهرستی بلند از غذاهای محلی که توان مقاومتی در برابر آن نیست، تنها گوشه‌ای از توان این جغرافیا و مردمش برای گسترش صنعت گردشگری به عنوان اقتصاد غیرنفتی است.

بر اساس گزارش منابع رسمی از کل سفرهای گردشگری در ایران ۹۹ درصد با هدف تفریح انجام می‌شود و یک درصد سفرها نیز تجاری است.ایران در سال ۲۰۱۹ در رتبه ۱۷ جهان از نظر هزینه‌کرد گردشگران داخلی قرار گرفته بود که بدین ترتیب در سال ۲۰۲۱ یک پله در رده‌بندی جهانی صعود داشته است.

بر اساس گزارش منابع رسمی در زمان حاضر ۹۰ هزار و ۵۰۰ نفر در مازندران به عنوان فعال حوزه گردشگری در بخش هتل‌داری، رستوران‌داری، مهمانسرا ،سوئیت‌داری، اقامتگاه‌های بومگردی فعالیت دارند.

دولت به داد فعالان گردشگری برسد

یکی از فعالان حوزه گردشگری غرب مازندران با اشاره به این که صنعت گردشگری اکنون حال و روز خوشی ندارد و نیاز به حمایت دارد، گفت: تلاش بیش از پیش مسوولان نهادهای اجرایی برای کمک به رونق صنعت گردشگری با هدف اشتغالزایی، رفع بیکاری و رونق اقتصادی و توسعه همه جانبه به این بخش ضروری است.

محمدرضا اورمزدی افزود : در چنین شرایطی اگر دولت مردمی سیزدهم به داد فعالان حوزه گردشگری نرسد آنان با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد در همین ارتباط هزار و ۲۰۰ نفر فعال حوزه گردشگری مازندران مشکلات فراروی این صنعت را به مسوولان امر به ویژه رییس جمهور انعکاس دادند.

وی خاطرنشان کرد : فعالان گردشگری با چالش معتدی مواجه هستند به طوری که هم اکنون بانک ها به آنها فشار می آورند تا قسط اقساط و معوقه های مربوط را تسویه حساب کنند در حالی که آنان هیج درآمدی از محل فروش ندارند.

جمعی از فعالان گردشگری غرب مازندران: به حمایت نیازمندیم

اورمزدی تصریح کرد : سنگ بنای مشکلات حوزه گردشگری از سال ۹۸ با داستان گران شدن بنزین در کشور آغاز شد و بعد از آن هم شیوع ویروس کرونا همه جهان و ایران را درگیر کرد که این معضلات سبب شد تا صنعت گردشگری به طور کلی با خسارت های زیادی مواجه شود.

این فعال گردشگری در تنکابن بیان کرد : دولت وقت تصمیم گرفت در شرایط کرونایی که به کسب و کارهایی که دچار آسیب شدند به بانک مرکزی دستور العملی صادر کرد که وام های فعالان این حوزه در چند دوره امهال شود و همچنان این مهم انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد : به هر حال سایه کرونا بر صنعت گردشگری سایه انداخته است و بر فعالان صنعت گردشگری تاکنون خسارت های زیادی دیدند که ضروری است مسوولان امر آنان را چند سالی حمایت کنند.

اورمزدی یادآور شد : در خیلی از کشورهای دنیا زمانی که ویروس کرونا شیوع یافته است دولتها بسته های حمایتی بلاعوض به فعالان گردشگری دادند از جمله اتحادیه اروپا به طور مثال ۶۰ الی ۷۰ هزار یورو پرداخت کردند.

به گفته وی هم اکنون نیز تورهای واقعی گردشگری نیز برگزار نمی شود و دست این صنعت را باید گرفت تا دوباره احیا شود.

این فعال حوزه گردشگری در غرب مازندران بیان کرد : دولت مردمی سیزدهم حداقل تا سال ۱۴۰۲ وام های فعالان حوزه گردشگری را امهال کند و یا بسته های تشویقی بدهد تا آنان سرپا بمانند و دغدغه ای در پرداخت وام ها و اقساط نداشته باشند.

اورمزدی تصریح کرد : در دوره کرونا بیش از ۱۲ هزار راهنمای تور گردشگری بیکار شدند و بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان به بخش اقامتی کشور خسارت وارد شد و نیمی از آژانس های مسافرتی تعطیل شدند و این استان نیز مشمول این خسارت ها شده است.

وی تعداد آژانس های مسافرتی شهرستان های رامسر و تنکابن را ۱۲ واحد برشمرد و گفت : این در حالی است که بومگردی های منطقه و حتی استان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که توان ادامه فعالیت ندارند.

وی گردشگری را مقوله چند وجهی دانست و تصرحی کرد : این صنعت با وجود داشتن حساسیت زیاد با مقوله امنیت سروکار دارد و چنانچه در کشوری با مشکلاتی روبرو شود این صنعت نیز دچار خدشه می شود.

این فعال گردشگری غرب مازندران ادامه داد : رییس جمهور اگر بتواند دستور العملی صادر کند تا پایان سال ۱۴۰۲ در زمینه های بسته های حمایتی و بحث مالیات و بیمه فعالان گردشگری تدابیری اتخاذ شود کار بسیار شگرفی و ماندگاری انجام داده است.

اورمزدی تصریح کرد : این خواسته و مطالبه همه فعالان گردشگری کشور است که باید برای حل این مشکلات در وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی تدابیر ویژه اندیشیده شود تا صنعت گردشگری جان سالم بدر ببرد.

لزوم همراهی بانکها با فعالان حوزه گردشگری

در همین پیوند نیز مجید حکیمی جاوید سرمایه گذار حوزه گردشگری غرب مازندران افزود: برای رستورانم در رامسر ۹ میلیارد تومان هزینه کردم و ۶۰۰ میلیارد تومان هم از محل اعتبارات رونق تولید تسهیلات با سود ۱۸ درصد گرفتم.

وی خاطرنشان کرد : برای پرداخت قسط این تسهیلات در این شرایط رکود بازار برای فعالان حوزه گردشگری ممکن نیست بنابراین دولت باید بانک ها را ملزم کند تا با فعالان این بخش مدارا کنند تا بتوانند از وضعیت رکود موجود بدرآیند.

این صاحب رستوران قلعه در رامسر گفت: اقساط تسهیلات فعالان حوزه گردشگری باید امهال شود و نهادهای بانک ها، بیمه و دارایی باید با این فعالان همراهی تا بازار مجدد رونق یابد.

وی خاطرنشان کرد : سرمایه گذار همه دارایی اش را برای امیدی در صنعت گردشگری آورده است تا نتیجه بگیرد نه این که آن مجموعه تعطیل و بی انگیزه شود امروز نقش مسوولان امر در حمایت و همراهی با فعالان حوزه گردشگری بسیار مهم است.

دغدغه گردشگری تمام نشد و ناآرامی های اخیر بر آن افزوده شد

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این باره گفت : بیشتر فعالان گردشگری متاسفانه در دوران کرونا خسارت های جبران ناپذیری تحمیل آن ها شد به طوری که فضای کسب و کار آن ها براثر بروز این بلای جهانی تحت تاثیر قرار گرفت.

به گزارش گردشگر آنلاین، مهران حسنی  افزود : هنوز دغدغه و نگرانی های این قشر ناشی از تبعات کرونا تمام نشده و متاسفانه اغتشاشات و ناآرامی های اخیر هم دامنه این نگرانی ها را تقویت کرد و مشکلات آنان بیشتر شد.

مشکل پرداخت اقساط تسهیلات و مالیات و بیمه دارند

وی بیان داشت : امروز روزگار فعالان گردشگری در این استان به جایی رسیده که افزون بر آنکه در پرداخت بدهی های بانکی درمانده شده اند از طرفی بابت پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی و مالیات هم دچار چالش شده اند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت : یکی از موضوعات مطروحه نشست ویدئو کنفرانسی امروز با مسوولان وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در این بخش بوده است و ضمن آنکه هفته آینده هم قرار است در این وزارتخانه که اغلب معاونان ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان های مختلف با معاونان ستادی این وزارتخانه دارند این مسائل و مشکلات مطرح شود.

حسنی افزود : هرچند در دوران کرونا پیشنهادهایی برای امهال وام های دریافتی فعالان گردشگری در این استان صورت گرفت ولی به شکل مطلوب اثر بخش نبوده است.

به گفته وی در زمان حاضر همه دغدغه ها آن است تا بتوان افزون بر امهال وام های دریافتی فعالان گردشگری اگر شده مدت زمان پرداخت اقساط وام آن ها زمانبر کنیم و نامه نگاری های فراوانی از سوی برخی از فعالان گردشگری از جمله مدیران تاسیسات گردشگری، بهره برداران، راهنمایان گردشگری و تشکل های مردم نهاد در این حوزه با مسوولان این اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان صورت گرفته و امیدوارم مصوبه های خوبی در نشست هفته آینده در جهت حمایت از این قشر در این استان صورت گیرد.

استان مازندران پیش از این دارای ۱۸ موزه تاریخی بود که از این تعداد ۹ موزه فرهنگی – تاریخی دولتی ، ۶ موزه خصوصی و ۲ پایگاه فرهنگی و تاریخی هستند.

مازندران سالانه پذیرای بیست میلیون گردشگر و مسافر داخلی و خارجی است که صنعت گردشگری از سال ۹۸ تاکنون با خاطر شیوع ویروس کرونا با مشکلات عدیده ای مواجه شده است.

در واقع آمار شاغلان حوزه خدمات گردشگری مازندران در سال ۱۳۹۰ حدود ۲۴۵ هزار نفر بود که اکنون بعد گذشت ۱۰ سال به ۵۸۳ هزار و ۷۷۲ نفر رسیده است و در صورت تدوام اجرای طرح های راهبردی گردشگری شاغلان خدمات در استان در سال‌های آینده بدون تردید به حدود یک میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

جمعی از فعالان گردشگری غرب مازندران: به حمایت نیازمندیم

جمعی از فعالان گردشگری غرب مازندران: به حمایت نیازمندیم

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=15687

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.