• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

حریم یک اثر تاریخی کوچک شد

  • کد خبر : 22067
  • 29 می 2023 - 12:01
حریم یک اثر تاریخی کوچک شد
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی از بازنگری و اصلاح حریم «باغ و عمارت رحیم‌آباد» خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان جنوبی، هادی شاهرودی که پیش‌تر گفته بود «حریم باغ و عمارت «رحیم آباد» و بخشی از حریم بناهای تاریخی (حریم کلی) بیرجند نیازمند بازنگری است و در سال‌های گذشته پرونده بازنگری حریم باغ رحیم‌آباد تهیه و به تهران ارسال شده، اما در جلسه شورای ثبت و حریم با بازنگری موافقت نشده است»، در تازه‌ترین اظهارات به ایسنا خبر داد که بازنگری حریم «باغ رحیم‌آباد» در جلسه شورای حریم ماه گذشته تصویب و حریم این بنای تاریخی بازنگری و اصلاح شده است.

او گفت: مطالعات قبلی بر اساس برداشت‌های گذشته بوده و با توجه به این‌که این مطالعات باید دقیق‌تر انجام می‌شد و با هدف کمک به مردم ساکن در این محوطه، بازنگری حریم آن انجام شد. با توجه به مطالعات و کاوش‌های جدیدی که در این محوطه انجام شد به تصویب شورای ثبت و حریم رسید و حریم باغ رحیم‌آباد کاهش داده شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی اضافه کرد: البته محوطه‌های دیگری هم داشتیم که مردم درخواست کاهش حریم آن را داده بودند، اما در جلسه شورای ثبت و حریم با آن موافقت نشد و به بازنگری و تهیه طرح منوط شد و این مطالبه نیز جزو برنامه‌های ما است که بازنگری حریم بناها و محوطه‌ها انجام شود و بتوانیم حریم‌ها را با لحاظ این‌که مردم کمتر دچار آسیب شوند، اصلاح کنیم.

شاهرودی همچنین گفت: شهر قدیمی قائن هم محوطه دیگری است که امسال فعالیت‌های کاوش باستان‌شناسی به منظور بازنگری حریم آن انجام می‌شود. این بازنگری نیز به درخواست مردم انجام می‌شود و حریم آن در گذشته تعیین شده که با شرایط امروز مغایرت دارد.

به گزارش گردشگر آنلاین، باغ و عمارت رحیم آباد بیرجند به دلیل معماری و تزئینات در میان باغ های ایرانی جایگاه ویژه ای دارد.این مجموعه از باغ، عمارت، انبارهای متعدد، حوض خانه، اتاق های خدمه، برج های نگهبانی و… شکل گرفته است.عمارت اصلی این باغ در ۲ طبقه همکف شامل انبارها و بخش خدماتی است و طبقه اول عمارت هم شامل چند تالار وسیع و اتاق های متصل به یکدیگر است. اصلی ترین بخش این عمارت را تالار آینه آن تشکیل می دهد و عمده تزئینات به کار رفته در اتاق ها و تالارها، گچ بری و آینه کاری است.

حریم یک اثر تاریخی کوچک شد

حریم یک اثر تاریخی کوچک شد

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22067

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.