• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6
سرپرست میراث‌فرهنگی ایلام خبر داد؛

حضور صنعتگران ایلامی در اولین نمایشگاه تخصصی صنایع‌دستی عراق

  • کد خبر : 7682
  • 23 آوریل 2022 - 14:37
حضور صنعتگران ایلامی در اولین نمایشگاه تخصصی صنایع‌دستی عراق

گردشگرآنلاین – سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از حضور و شرکت فعال صنعتگران ایلامی در نمایشگاه فروش و عرضه محصولات صنایع‌دستی در حلبچه عراق خبر داد.

به گزارش سرویس خبری گردشگرآنلاین، فرزاد شریفی اظهار کرد: با توجه به برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی صنایع‌دستی در حلبچه عراق، صنعتگران فعال ایلامی در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.

سرپرست اداره‌کل میرث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام افزود: «ین نمایشگاه که در تاریخ ۱۵ الی ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در حلچه عراق برگزار می‌شود، صنعتگران ایلامی به معرفی ۱۵ محصول صنایع دستی استان شامل حصیر، چرم، چوب، جاجیم، چوب و سنگ، گلیم نقش برجسته، عروسک‌بافی، زیورآلات، نقاشی روی سفال، سنگ‌های قیمتی، گیوه‌بافی، نمد، چیت و … می‌پردازند.

شریفی تصریح کرد: این نمایشگاه به توسعه و تقویت روابط و همکاری بین دو طرف در زمینه‌های فرهنگی و تمدنی کمک می‌کند.

هر اثر یا صنعتی را به راحتی نمی‌توان در زمره صنایع دستی قرار داد. برای آنکه محصولی را جزو صنایع دستی قلمداد کنیم، باید ویژگی‌هایی داشته باشد، از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به نقش فرهنگی و هویت‌بخشی به یک ملت (داشتن بار فرهنگی)، عدم نیاز به سرمایه‌گذاری کلان در مقایسه با دیگر رشته‌های صنعتی، قابلیت ایجاد و توسعه در مناطق مختلف (شهر، روستا و جوامع عشایری)، سهولت در ایجاد مراکز تولید، دارا بودن ارزش افزوده زیاد در مقایسه با صنایع دیگر، خودکفا و متکی به مواد اولیه داخلی، کمک به رشد و توسعه اقتصادی و داشتن زمینه‌های مناسب جهت صادرات اشاره کرد.

از نظر سازمان صنایع دستی در ایران ۳۷۰ رشته صنایع دستی وجود دارد که در ۲۴ دسته قرار می‌گیرند. از جمله صنایع دستی برتر کشور که در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته‌اند می‌توان به فرش‌های دستباف اشاره کرد که معرف بنیه فرهنگی و هنری ایران در جهان است.

۱۰ ژوئن روز جهانی صنایع دستی است.

جنبش هنر و صنایع دستی در اواخر قرن ۱۹ به صورت اصلاحات طراحی و جنبش‌های اجتماعی در اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. حامیان آن با آرمان‌های بنیانگذاران جنبش مانند ویلیام موریس و جان روس کین، که پیشنهاد کردند در جوامع قبل از صنعتی مانند اروپای قرون وسطی، مردم به تحقّق بخشیدن از طریق فرایند خلّاق صنایع دستی رسیده‌اند. این امر در تضاد با چیزی بود که به عنوان اثرات بیگانه کار صنعتی تلقی می‌شد.

منبع: مهر 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7682

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.