• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
2

حضور هنرمندان یزدی در نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی خراسان رضوی

  • کد خبر : 9466
  • 28 جولای 2022 - 13:40
حضور هنرمندان یزدی در نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی خراسان رضوی
گردشگرآنلاین - سرپرست معاونت صنایع‌دستی استان یزد از حضور هنرمندان یزدی در یازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان رضوی خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، عبدالمجید عربی با اعلام این خبر گفت: «هنرمندان یزدی در رشته‌های رنگرزی گیاهی، زیلوبافی، کاربافی، سفال و سرامیک در این نمایشگاه حضور دارند.»

سرپرست معاونت صنایع‌دستی استان یزد افزود: «یازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از تاریخ ۴ لغایت ۷ مردادماه با حضور هنرمندان و صنعت‌گران ایرانی، شهرهای جهانی و ملی، فروشندگان، اتحادیه‌های صنایع‌دستی و فعالان صنایع‌دستی کشور در مشهد برگزار می‌شود.»

یازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان رضوی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد با ۱۸۰ غرفه و در فضایی به مساحت حدود ۲۵۰۰ مترمربع برگزار شده که هنرمندان رشته‌های مختلف صنایع‌دستی، شهرها، روستاهای جهانی و ملی صنایع‌دستی در آن حضور دارند.

صنایع دستی یا کاردستی نوعی کار است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می‌شود. معمولاً این کلمه به روش‌های سنتی ساختن کالاها و وسایل مختلف گفته می‌شود. استادکاری مخصوص هر یک از این موارد مهم‌ترین ملاک است. چنین چیزهایی اغلب از لحاظ فرهنگی یا مذهبی فوق‌العاده هستند. لوازمی که به صورت تولید انبوه یا با ماشین آلات مختلف ساخته می‌شوند، جزء صنایع دستی نیستند.

از نظر سازمان صنایع دستی در ایران ۳۷۰ رشته صنایع دستی وجود دارد که در ۲۴ دسته قرار می‌گیرند. از جمله صنایع دستی برتر کشور که در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته‌اند می‌توان به فرش‌های دستباف اشاره کرد که معرف بنیه فرهنگی و هنری ایران در جهان است.

۱۰ ژوئن روز جهانی صنایع دستی است.

در سازمان جهانی یونسکو ۶۰۰ صنعت دستی ثبت شده‌است.

۴۵۰ صنعت دستی متعلق به کشور ایران است که از این تعداد ۲۸۷ صنعت متعلق به شهر اصفهان است.

ایران سومین کشور تولیدکننده صنایع دستی در جهان است.

در ایران سازمان میراث فرهنگی متولّی این بخش است.

صنایع دستی معروف ایرانی: گلیم، فرش، گبه، قلمزنی، شیشه‌گری، منبّت کاری، مینا کاری، سفال، چوب، خاتم کاری، ملیله دوزی و .. هستند.

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9466

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.