• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

حضور ۵۰۰ گردشگر خارجی در آیین‌های عزاداری یزد

  • کد خبر : 9843
  • 09 آگوست 2022 - 13:30
حضور ۵۰۰ گردشگر خارجی در آیین‌های عزاداری یزد
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از حضور بیش از ۵۰۰ نفر گردشگر خارجی در آیین‌های مذهبی و معنوی ماه محرم در استان یزد همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، احمد آخوندی گفت: این گردشگران در قالب تورهای مذهبی و معنوی به مدت سه روز در شهرستان‌های مختلف یزد از آیین‌های عزاداری ماه محرم بازدید کردند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، با اشاره به اینکه این هماهنگی‌ها توسط کمیته گردشگری مذهبی‌معنوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد و با هماهنگی ارگان‌های مختلف از جمله شهرداری یزد انجام شده، خاطرنشان کرد: استان یزد هر ساله در ماه‌های محرم و صفر با توجه به برگزاری آئین‌ها و مراسم عزاداری خاص مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.

آخوندی گفت: گردشگران خارجی از ۱۵ کشور دنیا از جمله اتریش، روسیه، اسپانیا، چین، امریکای لاتین و… با حضور در تکایا و حسینیه‌ها از نزدیک در جریان نحوه عزاداری و آداب و رسوم مردم یزد قرار گرفتند.

نخل‌گردانی یا نخل‌برداری، حملِ تابوت چوبی عظیم و نمادی از مراسم سیاوش از زمان کیانیان و ساسانیان است تا به امروز که به سوگواری محرم رسیده است. در دههٔ اول این ماه، تابوت درحالی‌که توسط پارچه‌های مشکی و سبز پوشانده شده، توسط عزاداران پرشماری (به‌دلیل وزن زیادِ آن) حمل می‌شود. این سازه مابقی روزهای سال در حسینیه‌ها و مساجد نگهداری می‌شود.

قربانی کردن گوسفند، دود کردن اسفند، سینه‌زنی، نوحه‌خوانی و… از آیین‌های عزاداری و جانبی این مراسم بزرگ و سنتی است. نخل‌ها در طول مدت سال در مقابل یا داخل حسینیه‌ها نگهداری می شوند. در اجرای این مراسم باشکوه تقسیم کار جالبی وجود دارد که در برخی شهرها این سنت هنوز به دقت انجام می شود به گونه‌ای که بلند کردن هر پایه ی نخل برای طایفه خاصی بوده و کسی حق سرپیچی از آن موازین را ندارد و معمولاً این حق موروثی است.

آیین نخل‌گردانی دریزد(زارچ) ،طبس،تفت ،مهریز، فردوس، سرایان ،استهبان، زواره ، کاشان، طالقان ، شاهرود ، طرقرود زیارت کیلان ، اورطشت (مازندران) و تفرش (استان مرکزی) انجام می‌شود که از معروف‌ترین نخل‌گردانی‌های ایران هستند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9843

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.