• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

حضور ۶ اثر هنری همدان در میان آثار فاخر جشنواره فجر صنایع‌دستی

  • کد خبر : 18363
  • 22 فوریه 2023 - 9:45
حضور ۶ اثر هنری همدان در میان آثار فاخر جشنواره فجر صنایع‌دستی
گردشگرآنلاین - معاون صنایع‌ دستی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان از حضور شش اثر هنری همدان در جشنواره فجر صنایع‌دستی کشور خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، محمدرضا خلجی با بیان اینکه این آثار برای اعطای دیپلم افتخار و تندیس با عنوان «سرو سیمین» در جشنواره حضور خواهند داشت، افزود: این آثار که متعلق به شش هنرمند صنایع دستی اثر هنری استان همدان است، به نمایشگاه فجر صنایع دستی راه پیدا کرده‌اند.

وی در معرفی این آثار گفت: سه مورد از آثار گره چینی استاد امیر برق زدگان، اثر سه گانه استاد عباس دل زنده، پنج مورد اثر قفل سازی سنتی مربوط به استاد سعید طلایی و یک مورد اثر نازک‌کاری خراطی مربوط به استاد محمدمهدی فرهادی فضلی در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

خلجی با اشاره به اینکه این آثار تحت عنوان آثار فاخر صنایع دستی تا ۴ اسفندماه سال‌جاری در موزه ملی ایران به نمایش درمی‌آیند، اظهار کرد: مهمترین شاخص انتخاب آثار صنایع دستی، طراحی، کیفیت اجرا، اصالت برند، هویت و کاربرد خلاقانه است.

وی با بیان اینکه در این جشنواره به هنرمندان برگزیده نشان سرو سیمین ویژه جشنواره فجر صنایع دستی و جایزه نقدی تعلق می‌گیرد، مطرح کرد: سطح جشنواره بسیار بالاست و با توجه به کیفیت آثار صنایع دستی همدان امیدواریم هنرمندان استان بتوانند نشان سرو سیمین را دریافت کنند.

همدان قدیمی‌ترین شهر ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهان است. در سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای همدان را «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» اعلام کرد. همدان اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، مادها بوده‌است. با این حال قدیمی‌ترین آثار یافت‌شده از محوطهٔ باستانی هگمتانه و نیز کتیبه‌های گنج‌نامه مربوط به دوران هخامنشیان هستند. همچنین این شهر در روزگار هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های کشور بوده‌است.

همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی یکی از شهرهای فرهنگی و گردشگری کشور شناخته می‌شود و از نظر علمی نیز با وجود مراکز دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، دانشگاه پیام نور همدان و مراکز دیگر، به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی کشور شناخته شده‌است.

آرامگاه بوعلی‌سینا نماد شهر همدان و همچنین یکی از نمادهای پیشینهٔ ایران در فرهنگ جهان و دانش و علم به‌شمار می‌رود.

حضور ۶ اثر هنری همدان در میان آثار فاخر جشنواره فجر صنایع‌دستی

حضور ۶ اثر هنری همدان در میان آثار فاخر جشنواره فجر صنایع‌دستی

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=18363

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.