• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
در جلسه با ضرغامی مطرح شد

حقابه باغستان سنتی قزوین را به یغما نبرید

  • کد خبر : 9766
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۵۷
حقابه باغستان سنتی قزوین را به یغما نبرید
گردشگرآنلاین - عضو هیئت مدیره انجمن توسعه حیات شهر در قزوین گفت: باید دانش بومی و اصیل را در کنار پیشرفت تکنولوژی استفاده کنیم، قزوین از آبی که توسط باغستان در سفره‌های آب زیرزمینی ذخیره می‌شود برخوردار شده است اما حقابه این باغستان به طرق مختلف به یغما می‌رود.

به گزارش گردشگرآنلاین، شکوه کرمانشاهانی در نشست وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با مدیران دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مردم نهاد قزوین که در سالن شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در ثبت ملی حقابه باغستان هیچ شبهه‌ای وجود ندارد؛ اما وقتی اثری به ثبت ملی می‌رسد باید برای آن، طرح حفاظت و احیا نوشته شود.

وی گفت: باغستان سنتی قزوین شریان حیاتی شهر است که چهار رودخانه آن به ثبت ملی رسیده و باغ‌ها را تغذیه می‌کند که این طرح در حمایت از مالکیت آثار تاریخی است، در این راستا باید باغستان را به صورت ملی حمایت کنیم تا طرح حفاظت و احیای آن نوشته شود.

رئیس انجمن تخصصی باغستان سنتی قزوین گفت: آب باغستان با انواع طرح‌های توسعه‌ای شهری تهدید می‌شود. طرح توسعه نسیم شمال و کمربندی شرق قزوین تهدیدی برای حقابه باغستان سنتی است. باید این محور برای گردشگری و پیاده‌روی و دوچرخه سواری استفاده شود در حالیکه در حال حاضر به محور کمربندی پر سرعت تبدیل شده که امنیت جانی، مالی و محصولات باغداران را به خطر انداخته است.

وی خاطرنشان کرد: باید دانش بومی و اصیل را در کنار پیشرفت تکنولوژی استفاده کنیم، قزوین از آبی که توسط باغستان در سفره‌های آب زیرزمینی ذخیره می‌شود برخوردار شده است اما حقآبه این باغستان به طرق مختلف به یغما می‌رود.

کرمانشاهانی گفت: باغستان ۲۰۰۰ سال است که توسط صدها مالک شخصی اداره شده که چهار رودخانه را در جهت منافع شهر به درستی مدیریت کرده‌اند و سالیان سال سیستمی پایدار برقرار بوده تا این باغستان به نسل ما رسیده است.

وی با اشاره به اینکه مداخلات بی‌فکر و غلط دستگاه‌های متولی استان این اتفاقات را رقم زده است، تصریح کرد: باغدار انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت در باغش ندارد چون جاده از میان باغستان عبور کرده است، بنابراین در ابتدا باید برای باغدار انگیزه فعالیت ایجاد شود.

رئیس انجمن تخصصی باغستان سنتی قزوین عنوان کرد: باید مقابل جاده‌کشی در دل باغستان ایستاد زیرا هیچ خدماتی به داخل شهر داده نشده است. راهکار ترافیک استان، کنارگذر جنوبی خارج از باغستان است پس چرا باید به‌خاطر ترافیک ملی، باغستان را به خطر بیاندازیم؟

وی گفت: چرا بوستان ملی باراجین که منبع آب آن در اسناد بالادستی از تصفیه پساب مشخص شده است حقابه باغستان را مصرف می‌کند؟ این امر زمینه غیراقتصادی شدن باغستان را رقم زده است.

کرمانشاهانی در پایان خاطرنشان کرد:‌ باید در کنار حفظ باغستان و امنیت آن، با استفاده از تکنولوژی نامحسوس، باغستان را از نابودی نجات دهیم.

مشکلات ترافیکی ایجاب می‌کند که از دل باغستان عبور کنیم 

مهدی صباغی، شهردار قزوین نیز در این جلسه اظهار کرد: اعتقاد به حفظ باغستان داریم، اما شاهد سوء‌مدیریت در آثار میراثی استان هستیم که شهرداری را درخت قطع‌کن و میراث فرهنگی را مدافع هویت شهری نشان می‌دهد.

وی گفت: باید مدیریت میراث در اختیار مردم قرار گیرد، درخصوص باغستان از باغداران سلب مالکیت نشود تا محصولاتشان به یغما نرود. طرح توسعه شهری و مشکلات حمل و نقل ایجاب می‌کند که از دل باغستان عبور کنیم.

شهردار قزوین عنوان کرد: هرجا که عنوان میراث روی آن گذاشته می‌شود تصاحب شده و به حال خود رها می‌شود تا به مرز نابودی برسد. در گذشته در قزوین به بافت تاریخی و فرهنگی خدمات داده می‌شد؛ اما در حال حاضر جنوب شهر را بافت تاریخی عنوان می‌کنند که به این طریق به اسم هویت تاریخی برای بازآفرینی شهری مردم را به بازی گرفته‌اند و هویتشان خدشه‌دار شده است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9766

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.