• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

حوض انبارحاج محمد بجستان مرمت می‌شود

  • کد خبر : 2712
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
حوض انبارحاج محمد بجستان مرمت می‌شود

گردشگرآنلاین – مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بجستان از مرمت حوض انبار حاج محمد این شهرستان که در دستور کار ثبت در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، خیر میراث‌فرهنگی «حاج حبیب سراجی‌مقدم» تنها نوه خاندان «حاج‌محمد» آمادگی خود را برای مرمت حوض انبارحاج محمد اعلام کرد.

وی در ادامه گفت: پس از بازدید ناظر ستادی استان، دستور فنی عملیات مرمت ارائه و عملیات مرمتی آغاز خواهد شد.

به گزارش گردشگر آنلاین، جمالی افزود: شورای اسلامی شهر و شهرداری بجستان نیز در مرمت این اثر تاریخی مشارکت خواهند کرد و با توجه به این که           حوض‌انبار حاج‌محمد در حاشیه جاده و بولوار اصلی و پارک قرار دارد امیدواریم مورد استقبال گردشگران قرار گیرد.

بجستان از شهرهای مقدس زرتشتیان است. وجود محوطه‌ها و آثار باستانی اطراف بجستان و مسجد جامع با اهمیتی که در دوران شاهرخ تیموری ساخته شد دلیل بر اهمیت و اعتبار تاریخی این شهرستان می‌باشد. احتمالاً قدمت بجستان به دوره هخامنشی می‌رسد. این شهر در گذشته به عنوان بوزستان، بزستان و بژستان نیز نامیده شده و به اعتقاد برخی از مورخین توسط سام نریمان قهرمان افسانه‌ای ایران ساخته شده‌است. همچنین معتقدند نام بجستان یا بغستان (سرزمین ایزد) خود گویای وجود این است که این آبادی از دوران قبل از زرتشت یا دست کم وابستگی آن به آیین‌های قبل از زرتشت است. سرزمین ایزد هم چنان شهری مذهبی است و مردم آن پایبند به دین اسلام هستند. گویا، یاقوت حموی نخستین جغرافیا نویس مسلمانی است که آن را اسم برده و گوید «دهکده‌ای است» بجستان در دوران تیموریان از اهمیت برخوردار بوده و اعتبار آنجا آنقدر بوده که حاکمان و بزرگان معاصر تیمور قادر بوده‌اند تیمور را از خرابی آن شهر بازدارند. از حیث تجارت و داد و ستد بجستان در دوران قاجاریه از اهمیت و رونق بالایی بر خوردار بوده‌است شبکه گسترده راه‌ها و رباطهای متعدد از جمله حوض انبارحاج محمد فخر آباد، قاسم‌آباد، زین‌آباد و … در راه فیض آباد به بجستان و فردوس دلایل رونق و داد و ستد در این ناحیه‌است.

در میان سوغات حوض انبارحاج محمد سفر بجستان می‌توان ازیاقوت سرخ کویر یا همان انار بجستان نام برد که به بسیار ی از کشورهای شرق دور صادر می‌شود و کام هر رهگذری و مسافری را که به این شهر می‌گذارد شیرین می‌کند. از سوغات مشهور شهر بجستان می‌توان از کلوچه و حلوای این شهر نام برد که در بازاز شهرهای اطراف، جایگاه ویژهای دارد. از دیگر سوغات و محصولات این منطقه می‌توان زعفران، زیره، حنا، پسته و محصولات خشکباری اشاره کرد که می‌تواند بخش زیادی از سبد خرید مسافران را پر نماید.

منبع: فارس 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2712

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.