• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

«خانه تاریخی امیرکبیر» از تاریخ‌سازی تا بی‌توجهی متولیان امر

  • کد خبر : 17543
  • 10 ژانویه 2023 - 11:56
«خانه تاریخی امیرکبیر» از تاریخ‌سازی تا بی‌توجهی متولیان امر
گردشگرآنلاین - عضو هیئت امنای خانه تاریخی امیرکبیر گفت: بودجه‌ای برای خانه میرزا تقی‌خان در نظر گرفته نشده است و زیر نظر هیئت امنا اداره می‌شود. به این خانه آن‌گونه که باید و شاید رسیدگی نشده است و نیاز به مرمت دارد.

به گزارش گردشگرآنلاین از اراک،  ایرج احمدی‌هزاوه اظهار کرد: میرزا محمدتقی‌خان فراهانی یا همان «امیرکبیر» معروف‌ترین صدراعظم تمام دوره‌های تاریخی و پادشاهی کشور ایران است.

وی افزود: میرزا تقی‌خان زاده روستای هزاوه استان مرکزی بود و در دوران سه ساله صدارت خود در دوران قاجار، منشأ خدمات و مبتکر اصلاحاتی بود که تأثیر بسزایی در تاریخ کشور و سرنوشت مردم داشت.

پژوهشگر، مردم‌شناس و عضو هیئت امنای خانه تاریخی امیرکبیر تصریح کرد: خانه تاریخی امیرکبیر در روستای هزاوه استان مرکزی در ۲۰ کیلومتری غرب شهر اراک در محله میرزا تقی‌خانی واقع شده است. گویا ناصرالدین شاه سفری به هزاوه داشته و از این محل با نام میرزا تقی‌خانی نام برده است. این خانه تاریخی در سال ۱۳۸۹ به شماره ۲۹۷۰۶ در فهرست آثار ملی به ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: این بنای دو طبقه تاریخی ۶۲۵ مترمربع وسعت و ۸۱۵ مترمربع زیربنا دارد. از ویژگی‌های خاص معماری این محل، سقف‌های هلالی با تیرهای چوبی و دیوارهای ضخیم خشتی و گلی است. ساختمان به سبک خانه‌های قاجاری ساخته شده و دارای پنج‌دری‌های متعدد است.

احمدی‌هزاوه ادامه داد: امیرکبیر از سال ۱۲۴۱ هجری قمری تا ۹ سالگی در این خانه معروف به خانه مش قربان زندگی کرده است.

وی با اشاره به اینکه خانه تاریخی امیرکبیر از قدیم‌الایام مورد توجه بوده است، گفت: ناصرالدین‌شاه قاجار در سال ۱۲۷۱ هجری خورشیدی به هزاوه سفر می‌کند و در سفرنامه «عراق عجم» خاطرات خود به این روستا و خانه امیرکبیر را ثبت کرده است. حتی پسردایی امیرکبیر پیرمردی به نام میرزا جهانگیرخان را دیده و با او صحبت کرده است.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه ادامه داد: استاد مرحوم علی رجبی‌دوانی در سال ۵۱ به هزاوه آمد و همان سال مصاحبه مفصلی در همان سال با روزنامه کیهان داشت. استاد ابراهیم دهقان از تاریخ‌نویسان بومی نیز به هزاوه آمده و از خانه تاریخی بازدید کرده و گزارش مختصری درباره این خانه تاریخی نوشته است. وزیر میراث فرهنگی و معاون وزیر فرهنگ هم به تازگی در آذرماه به روستای هزاوه آمدند و از آن بازدید کردند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه از خانواده عموها و دایی‌های امیرکبیر همچنان در هزاوه زندگی می‌کنند. اقوام مادری میرزا تقی‌خان امیرکبیر با شهرت «امیری» و خانواده عموها با «شهرت قاسم‌خانی‌هزاوه» معروف هستند. در شهر اراک بچه‌های وزیرنظام، برادر امیرکبیر و در بغداد از نوادگان امیرکبیر زندگی می‌کنند که ما هم با برخی از این افراد صحبت کردیم و با آن‌ها ارتباط گرفته‌ایم.

احمدی‌هزاوه درباره وضعیت خانه تاریخی امیرکبیر اظهار کرد: بودجه‌ای برای خانه در نظر گرفته نشده است و زیر نظر هیئت امنا اداره می‌شود. به خانه آن‌گونه که باید و شاید رسیدگی نشده است و نیاز به مرمت دارد.

وی تصریح کرد: امروزه بعضی دست‌خط‌ها، نقاشی‌ها، اسناد و کتاب‌هایی که نوشته شده است را جمع‌آوری کرده‌ایم. همچنین مدارکی از اقوام، نحوه قتل، عقدنامه عزت‌الدوله همسر دوم امیرکبیر و اسناد مشابه را در معرض دید عموم در این خانه تاریخی قرار داده‌ایم.

عضو هیئت امنای خانه امیرکبیر گفت: این خانه تاریخی روزهای پنجشنبه و جمعه به صورت یک‌سره آماده بازدید گردشگران است. در سایر روزها نیز اگر فرد یا گروهی بخواهند بازدید کنند باید به خانم قاسم‌خانی، متولی خانه و از اقوام پدری امیرکبیر در روستا در نزدیکی همین خانه مراجعه کنند.

«خانه تاریخی امیرکبیر» از تاریخ‌سازی تا بی‌توجهی متولیان امر

«خانه تاریخی امیرکبیر» از تاریخ‌سازی تا بی‌توجهی متولیان امر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=17543

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.