• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

خسارت چند میلیاردی در موزه بزرگ سمنان توسط مشاور و پیمانکار

  • کد خبر : 20954
  • 22 می 2023 - 10:37
خسارت چند میلیاردی در موزه بزرگ سمنان توسط مشاور و پیمانکار
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌فرهنگی استان سمنان با اشاره به اینکه بسیاری از آثار و بناهای تاریخی این استان در مالکیت نهادهای مختلف می‌باشد، گفت: مالکیت اکثر کاروانسراهای تاریخی استان با دستگاه هایی نظیر اوقاف و امور خیریه، ستاد اجرایی امام و...است اما متاسفانه در زمینه مرمت این بناها، کمتر هزینه می کنند که باعث آسیب در طول سالیان متمادی می شود.

به گزارش گردشگرآنلاین از سمنان، امیر کرم‌زاده به مناسبت هفته میراث فرهنگی در جمع اصحاب رسانه استان اظهار کرد: بیشتر آب انبارها و کاروانسراهای استان در مالکیت اوقاف و امور خیریه است از قریب ۳۰ کاروانسرای تاریخی استان ، تنها مالکیت سه-چهار بنا با اداره کل میراث فرهنگی استان است و این در حالی است که میراث فرهنگی استان هر ساله اعتبارات زیادی به مرمت این بناها اختصاص می دهد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در ارتباط با تخریب بخش های زیادی از کاروانسرای سنگی آهوان و دیگر کاروانسرای شاه عباسی این منطقه گفت: کاروانسرای آهوان از جمله کاروانسراهای ششگانه استان است که کاندیدای ثبت جهانی است. مالکیت این کاروانسرا نیز با ستاد اجرایی است. البته میراث فرهنگی استان سال گذشته به منظور ثبت جهانی آن در قالب طرح مجموعه کاروانسراهای ایران، اقدام به مرمت بخش هایی از آن کرد.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با آب انبار تاریخی موجود در حاشیه عمارت خیل خان مهدیشهر نیز گفت: این بنا هم از آن دست بناهای تاریخی است که مالکیت آن با دستگاه دیگری است اگرچه میراث فرهنگی شهرستان نیز امسال برای مرمت آن، اعتباراتی تخیص خواهد داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در پاسخ به پرسشی در ارتباط با به درازا کشیدن گشودن درب کاروانسرای شاه عباسی سمنان به روی مردم بعد از انتقال زندان مرکزی از این بنای ارزشمند تاریخی گفت: خوشبختانه فرآینده واگذاری مالکیت این بنا به اداره کل میراث فرهنگی استان به اتمام رسیده است. البته هنوز واگذاری ساختمان همجوار این بنا که در مالکیت دادگستری استان است انجام نشده و با وجود اعلام آمادگی ما برای خریداری بنا ، با توجه به نوسانات قیمت مسکن در چند مرحله قیمت آن از سوی کارشناسان دادگستری تغییر کرد.

وی با بیان اینکه این ساختمان در ابتدا از سوی کارشناسان ۹ میلیارد تومان ارزشگذاری شد و ما برای پرداخت بهای آن اعلام آمادگی کردیم ادامه داد: در مرحله دوم قیمت ۱۳ میلیارد تومان کارشناسی شد اما دوباره قیمت پیشنهادی را افزایش دادند.
کرم زاده با بیان اینکه دادگستری استان قیمت کارشناسی ساختمان را این بار ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد افزود: مبلغ ۲۰ میلیارد تومان نیز برای پرداخت آماده شده و امیدواریم که فرآیند واگذاری انجام شود تا قیمت بنا نیز پرداخت شود.

سند و کلید کاروانسرای شاه عباسی در دست ماست
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با بیان اینکه سرمایه گذار آماده آغاز به کار در کاروانسرای شاه عباسی و پرداخت بهای تعیین شده است اضافه کرد: اگر مشکل ساختمان دادگستری حل شود بلافاصله سرمایه گذار برای آغاز کار مرمت در کاروانسرا اقدام خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر کلید کاروانسرا در دست میراث فرهنگی است و سند بنای تاریخی به نام این اداره کل و دستگاه تخصصی حوزه میراث فرهنگی است گفت: تحویل کاروانسرا و انتقال سند به نام میراث فرهنگی استان یک دستاورد بزرگ است که با همکاری همه دستگاه های مسوول و مدیران ارشد استانی به دست آمده است.

وی از انتخاب مشاور از سوی میراث فرهنگی استان برای این بنای تاریخی خبر داد و افزود: ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیز به مشاور این طرح اختصاص دادیم تا برای این طرح برنامه ریزی کند. ضمن اینکه پلن کاروانسرا نیز توسط مشاور انجام و کار مرمت نیز متعاقبا آغاز خواهد شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یادآوری کرد: میراث فرهنگی استان تمامی تعهدات خود در ارتباط با کاروانسرای شاه عباسی را انجام داده است.
کرم زاده در پاسخ به پرسشی در ارتباط با آخرین وضعیت پروژه موزه بزرگ سمنان گفت: این پروژه از اساس پروژه مشکل داری بوده و از همین رو اجرایی شدن آن نیز بارها به تاخیر افتاده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با بیان اینکه پیمانکار پروژه به تعهدات خود عمل نکرد افزود: از همین رو پیمانکار قبلی خلعیت شد. ضمن اینکه مشاور طرح موزه بزرگ سمنان نیز به تعهدات خود عمل نکرده بود.

وی با بیان اینکه این پروژه مجوز ساخت و مجوز کمیسیون ماده ۵ را نداشته افزود: براساس قانون هر پروژه ای که فاقد مجوز باشد، هرگونه هزینه کرد در آن نیز غیرقانونی و تخلف محسوب می شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از واگذاری تمامی صورت های مالی مشاور قبلی طرح به کانون کارشناسان دادگستری خبر داد و گفت: کارشناسان تنها در یک قلم ۹۰۰ میلیون تومان از این صورت های مالی کم کرده و لذا ۹۰۰ میلیون تومان در بحث تعیین صورت های مالی پروژه، به بیت المال بازگشت.

وی با بیان اینکه مشاور طرح در این پروژه نظارتی انجام نداده بود گفت: در همین راستا شکایات و پیگیری های مربوطه انجام که ۷۵۰ میلیون تومان بعلاوه میزان خسارت های انجام شده که ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برآورد شده، مورد مطالبه قرار گرفته که پیمانکار و مشاور براساس قانون باید از خسارات را برگردانند .
آغاز دوباره عملیات اجرایی در موزه بزرگ
وی ادامه داد: در پرونده موزه بزرگ سمنان اگر در شورای فنی به توافق برسیم و طلب پروژه و میراث فرهنگی پرداخت شود، فرآیند کار انجام خواهد شد، وگرنه اداره کل میرزاث فرهنگی استان، از مسیر قانونی شکایت کرده و پیگیر بازگشت کامل خسارت ها به بیت المال خواهد شد.
این مدیر اجرایی از از سرگیری کار این پروژه در استان خبر داد و تصریح کرد: فرآیند بتن ریزی پروژه موزه بزرگ سمنان از فردا آغاز خواهد شد.
دکتر کرم زاده با بیان اینکه این پروژه امسال هفت میلیارد تومان اعتبار دارد اضافه کرد: در نیمه دوم سال و ۳۱ مهرماه به بعد برای اخذ اعتبارات بیشتر در این پروژه برنامه ریزی خواهیم کرد. ضمن اینکه قرار است در سفر دوم رئیس جمهور به استان که در آینده نزدیک انجام می شود، به این پروژه به عنوان یک پروژه اولویت دار توجه شود.
وی با اشاره به مشکلات اعتباری و تخصیص قطره چکانی به برخی پروژه ها اظهار کرد: اگر قرار باشد که سالانه ۱۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص بیابد، عملیات اجرایی آن سال ها به طول می انجامد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با بیان اینکه براساس برآوردهای فعلی تکمیل پروژه موزه بزرگ سمنان ۷۰ میلیارد تومان نیاز دارد افزود: امید است که شرایط به گونه ای پیش برود که بتوانیم این پروژه را در یک بازه کوتاه تر تکمیل و اجرایی کنیم.
وی از آمادگی این اداره کل برای تزریق اعتباراتی به این پروژه از محل فروش برخی املاک فاقد ارزش تاریخی گفت: در مجموع اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بیش از ۱۰۰ بنای فاقد ارزش میراثی دارد که می توان با فرورش برخی از آنها، اعتبارات پروژه موزه بزرگ سمنان را نیز تامین کرد.
این مدیر مسوول از ثبت هتل گوت که مال به عنوان هتل بزرگ سمنان و ارتقا آن به عنوان هتل چهار ستاره نام برد و گفت: این مجموعه بزرگ یکی از ظرفیت های بزرگ گردشگری در استان است.
وی همچنین از ساران شهمیرزاد به عنوان دیگر هتل چهار ستاره استان نام برد و تصریح کرد: در حال حاضر دو هتل چهار ستاره در استان وجود دارد.
کرم زاده ادامه داد: در حال حاضر ۲۲۰۰ ظرفیت اقامت در استان وجود دارد که این رقم می تواند تا ۲۷۰۰ اقامت نیز افزایش بیابد.

به گزارش گردشگر آنلاین، دبیر ستاد خدمات سفرهای نوروزی استان سمنان با اشاره به خدمات این استان در حوزه سفر گفت: سال گذشته با تلاش همکاران ما هم شاهد افزایش سفرها و هم افزایش قابل توجه ماندرگاری مسافران در استان بودیم که طوری که ماندگاری مسافر گذری ابتدا به ۸ ساعت و سپس به ۱۲ و حتی ۱۶ ساعت در استان رسید.همچنین ماندگاری مسافران غیرگذری نیز تا ۲٫۵ روز نیز افزایش یافت.
وی ادامه داد: امسال نیز اگر چه با افزایش سفرها در استان روبرو بودیم اما به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی، میزان اسکان در تاسیات گردشگری نظیر هتل ها با کاهش روبرو بود اما میزان اسکان مسافران در تاسیسات موقت نظیر مدارس، امامزاده ها، زائرسراها، مهمان‌پذیرها، بوم گردی‌ها و…با افزایش قابل توجهی روبرو بود. ضمن اینکه تلاش ما نیز بر فراهم کردن بستر لازم برای سفرهای ارزان بود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با اشاره به تداوم سفرها به استان در فصول مختلف گفت: خوشبختانه ضریب اشغال تاسیسات گردشگری استان از شرایط بسیار خوبی برخوردار است.

کرم زاده از آماده سازی اپلیکیشن راهنمای سفر استان به عنوان یکی از مهمترین برنامه های این اداره کل در سال ۴۰۲ نام برد و اظهار کرد: ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این طرح اختصاص دادیم .
وی ادامه داد: همه اطلاعات مربوط به حوزه گردشگری و هر آنچه ممکن است که یک گردشگر در سفر به استان نیازمند آن باشد در این مجموع تجمیع شده و گردشگران می توانند در سفر به استان از آن بهره مند شوند.

وی افزود: اطلاعات مربوط به هتل ها، بوم گردی ها، تاسیات گردشگری، آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی، مراکز مربط با سلامت، نانوایی های کشیک، حمل و نقل، و هر آنچه که مورد نیاز مسافران است به صورت یک جا در این اپلیکیشن آمده و گردشگران از آن بهره خواهند برد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از راه اندازی بازارچه صنایع دستی به عنوان یکی از اقدامات خوب این اداره کل در ابتدای سال نام برد و گفت: با توجه به مصوبه دولت که بر راه اندازی بازارچه ها در ورودی شهرها تاکید شده بود، بازارچه های استان نیز در ورودی شهرهای استان راه اندازی شد.
وی با اشاره استقبال کم از این بازارچه در سمنان ادامه داد: متاسفانه هنرمندان صنایع دستی در سمنان به دلیل دوری از مرکز شهر، کمتر به این طرح اقبال نشان دادند. البته در بساری از استان ها شهرداری ها متولی راه اندازی این بازارچه ها بودند اما متاسفانه در استان شهرداری ها کمتر در این حوزه با ما همکاری داشتند.

دکتر کرم زاده از میراث فرهنگی به عنوان یک دستگاه سیاستگذار نام برد و گفت: انتظار می رود که شهرداری ها و دهیاری ها و فعالان بخش خصوصی بیشتر از ظرفیت های موجود در حوزه های میراثی، گردشگری و صنایع دستی بهره بگیرند. اداره کل میراث فرهنگی استان نیز به عنوان دستگاه تخصصی این حوزه ها آمادگی همکاری و حمایت از فعالان این بخش را دارد.

خسارت چند میلیاردی در موزه بزرگ سمنان توسط مشاور و پیمانکار

خسارت چند میلیاردی در موزه بزرگ سمنان توسط مشاور و پیمانکار

منبع: ایسنا
لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20954

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.