• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
جیلان مطرح کرد؛

خسارت ۵۴۷ میلیارد ریالی سیل به بناهای چهارمحال و بختیاری

  • کد خبر : 9910
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
خسارت ۵۴۷ میلیارد ریالی سیل به بناهای چهارمحال و بختیاری
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: جاری شدن سیلاب اخیر باعث وارد شدن ۵۴۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال خسارت به بناهای تاریخی و تأسیسات گردشگری این استان شد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، علیرضا جیلان تأکید کرد: جاری شدن سیل اخیر در چهارمحال و بختیاری به ۸۲ بنای تاریخی و تأسیسات گردشگری استان شامل ۲۷ تأسیسات گردشگری، ۵۱ بنای تاریخی و چهار بنای تاریخی گردشگری خسارت وارد کرد.

او افزود: هم‌اکنون گِل‌ولای و آب‌های موجود در تأسیسات گردشگری و بناهای تاریخی چهارمحال و بختیاری تخلیه و عملیات استحکام‌سازی آن‌ها انجام شده است تا خسارت جدیدی وارد نشود.

جیلان تصریح کرد: اعتبار مورد نیاز به‌منظور تعمیر و مرمت تأسیسات گردشگری و بناهای تاریخی خسارت‌دیده ناشی از سیل اخیر با اولویت پیگیری، جذب و اختصاص داده می‌شود.

ستان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های مرکزی کشور به مرکزیت، شهرکرد است. این استان با گستره‌ای برابر با ۱۶٬۴۲۱ کیلومتر مربّع یک درصد از کل وسعت ایران، بیست و دومین استان کشور از نظر پهناوری می‌باشد.

استان چهارمحال و بختیاری از جمله مناطق کوهستانی فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود که در بخش مرکزی رشته کوه‌های زاگرس واقع شده‌است. به علت جوان بودن دوره کوه‌زایی و شرایط تشکیل گسل‌های خاص، در این منطقه وجود بلایا و مخاطرات طبیعی بسیاری چون ریزش بهمن، سیل، زلزله و رانش زمین در اکثر نقاط آن مشاهده می‌شود.

گردشگاه چشمه زنه هفشجان در دامنه کوه جهان بین و مجاور هفشجان و ۲۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده‌است. در روز طبیعت هرسال بیش از ۱۰ هزار نفر از گردشگاه چشمه زنه و طبیعت زیبای آن دیدن می‌کنند. این گردشگاه نزدیک به شهرکرد مرکز کنونی استان چهارمحال و بختیاری است.

آب معدنی و لاله‌های واژگون آن از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌باشد. به منظور تأمین بخشی از آب کشاورزی دشت هفشجان، سدی بر روی این چشمه احداث شده‌است. این سد خاکی با هسته رسی، دارای مخزنی به حجم ۱/۳ میلیون مترمکعب می‌باشد. طول تاج سد ۴۱۰ متر و عرض تاج آن ۸ متر و ارتفاع از روی پی در عمیق‌ترین ناحیه ۴۲ متر است. در وجه تسمیه نام چشمه زنه باید توجه داشت که نام زنه به علت زایش چشمه‌ای جوشان در کوه جهان بین هفشجان می‌باشد.

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9910

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.