• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
پیام تسلیت وزیر میراث فرهنگی در پی حمله تروریستی به حرم شاهچراغ:

خون پاک شهدا هدر نمی‌رود

  • کد خبر : 13522
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
خون پاک شهدا هدر نمی‌رود
گردشگرآنلاین - وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، با انتشار پستی در توئیتر، به حمله تروریستی در حرم شاهچراغ واکنش نشان داد و نوشت: خون پاک شهدا هدر نمی‌رود.

به گزارش گردشگرآنلاین، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی در واکنش به حمله تروریستی روز گذشته در حرم شاهچراغ در صفحه شخصی خود نوشت: سلام خدا بر شما شهدای شاهچراغ! در ظلمات فتنه مشعل فروزان و شاهِ‌چراغی شُدید برای هدایت مردمان این زمان!، خون‌پاکتان هدر نمی‌رود، ملت ایران به شما مظلومان تاریخ غبطه می‌خورد.
غروب روز چهارشنبه، یک فرد مسلح حین ورود به حرم مطهر شاهچراغ به سمت زائران تیراندازی کرد. در این عملیات تروریستی ۱۵ نفر به شهادت رسیدند و گفتنی است  که خون پاک شهدا هدر نمی‌رود.

حرم شاه‌چراغ مجموعه آرامگاهی است در مرکز شیراز که بنا بر اعتقاد شیعیان احمد بن موسی، پسر ارشد موسی کاظم و همچنین محمد بن موسی، از برادران علی بن موسی الرضا، در آن به خاک سپرده شده‌اند. این حرم پس از حرم علی بن موسی الرضا و معصومه بنت موسی سومین حرم پراهمیت برای شیعه در ایران است. او در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر نمود ولی در راه توسط افراد مأمون خلیفه عباسی در شهر شیراز کشته شد.

خیابان‌هایی که به حرم دسترسی دارد خیابان‌های لطفعلی‌خان زند، سه راه احمدی و ۹ دی می‌باشد. آرامگاه سید میر محمد برادر سید میر احمد نیز در صحن جامع شاهچراغ قرار دارد  که به سبک معماری آذری بنا شده‌است.

درون حرم را با به کار بردن آئینه‌های ریز رنگین، به سبکی هنرمندانه، آئینه کاری کرده و انواع خط‌های زیبای فارسی و عربی، تزیین‌کننده نمای اطراف آینه‌ها و کاشی‌ها است.

بنای حرم، مشتمل بر ایوانی در جلو و حرمی گسترده در پشت ایوان است که در چهار جانب حرم، چهار شاه‌نشین قرار گرفته و مسجدی نیز در پشت حرم (سمت غرب) ساخته شده‌است. ضریح آن در شاه‌نشین زیر گنبد قرار دارد و از نقره ساخته شده‌است.

حیاط شاه‌چراغ دارای دو در اصلی ورودی است که در سمت جنوب و شمال حرم از زیر دو سر در بزرگ کاشی کاری شده گذشته و وارد حیاط وسیع حرم می‌شویم.

خون پاک شهدا هدر نمی‌رود

خون پاک شهدا هدر نمی‌رود

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=13522

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.