• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

دانشگاه کمبریج آثار تاریخی غارت‌شده را پس می‌دهد

  • کد خبر : 16431
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۳۵
دانشگاه کمبریج آثار تاریخی غارت‌شده را پس می‌دهد
گردشگرآنلاین - مسوولان «دانشگاه کمبریج» اعلام کردند که بیش از ۱۰۰ برنز بنین غارت‌شده را به نیجریه بازمی‌گردانند.

به گزارش گردشگرآنلاین و به نقل از گاردین، آثار تاریخی که قرار است از «دانشگاه کمبریج» واقع در انگلستان به نیجریه بازگردانده شوند، اغلب از جنس فلز ساخته‌ شده‌اند ولی در بخش‌هایی از آن‌ها از تکه‌های عاج و چوب نیز استفاده شده است. این آثار تاریخی در جریان لشکرکشی نیروهای بریتانیا به «شهر بنین» در سال ۱۸۹۷ میلادی غارت شدند.

سخنگوی دانشگاه کمبریج بیان کرد: «کمیسیون خیریه بریتانیا استرداد ۱۱۶ اثر تاریخی معروف به برنزهای بنین از موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی دانشگاه کمبریج به کمیسیون ملی موزه‌ها و بناهای یادبود نیجریه را تایید کرده است.»

نیروهای بریتانیا در جریان حمله سال ۱۸۹۷ میلادی به «شهر بنین»، کاخ این شهر را به آتش کشیدند و شاه این قلمرو را نیز تبعید کردند. هزاران اثر تاریخی و سایر اشیائی که به نام برنزهای بنین شناخته می‌شوند از این مکان خارج شدند و در لندن فروخته شدند. این آثار تاریخی در نهایت از موزه‌های سراسر بریتانیا، اروپا و ایالات متحده آمریکا سردرآوردند و درخواست برای استرداد آن‌ها از اواسط قرن بیستم آغاز شد.

چند ماه قبل نیز وزیر گردشگری نیجریه از «موزه بریتانیا» خواسته بود که اقدام مؤسسه اسمیتسونین در بازگرداندن ۲۹ برنز بنین به نیجریه را سرلوحه قرار دهد.

اخیرا «موزه هورنیمان»‌ واقع در لندن نیز ۶ اثر تاریخی که از بنین غارت شده بودند را به نیجریه بازگرداند.

دولت نیجریه قصد دارد برنزهای بازگردانده‌ شده را در موزه «هنر غرب آفریقا»‌ نگهداری کند. این موزه در سال ۲۰۲۵ افتتاح خواهد شد.

دانشگاه کمبریج  در شهر کمبریج (بریتانیا) در کنارهٔ رودخانهٔ کَم، واقع شده‌است. این دانشگاه در سال ۱۲۰۹ تأسیس شده و دومین دانشگاه قدیمی در منطقهٔ انگلیسی‌زبان و سومین دانشگاه قدیمی در جهان به‌شمار می‌آید. از آن جا که دانشگاه آکسفورد نیز قدمتی قدیمی دارد، از این رو به این دو دانشگاه، «دانشگاه‌های باستان» می‌گویند و نام آن‌ها را آکسبریج نهاده‌اند.

دانشگاه کمبریج آثار تاریخی غارت‌شده را پس می‌دهد

دانشگاه کمبریج آثار تاریخی غارت‌شده را پس می‌دهد

منبع: گاردین

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16431

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.