• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4

درخشش نام کاروانسرای ینگی امام در روز فرهنگی هشتگرد

  • کد خبر : 15989
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
درخشش نام کاروانسرای ینگی امام در روز فرهنگی هشتگرد
گردشگرانلاین - مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز ضمن تبریک روز فرهنگی هشتگرد گفت: انتخاب روز ثبت کاروانسرای تاریخی ینگی امام به عنوان روز فرهنگی هشتگرد، باعث افتخار است.

به گزارش گردشگرآنلاین از البرز، فریدون‌محمدی اظهار کرد: نام شهرستان ساوجبلاغ به مرکزیت شهر هشتگرد از نظر تنوع رشته‌های فعال صنایع‌دستی، قرارگیری در جغرافیایی ویژه و منحصر به فرد، تعدد جاذبه‌های گردشگری طبیعی و کشاورزی و از همه مهمتر وجود آثار و ابنیه گران‌سنگ تاریخی و فرهنگی همواره مورد توجه اهالی فرهنگ و تاریخ بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز اظهار کرد: به خود می‌بالیم که دست اندرکاران فهیم و با درایت شهر هشتگرد روز ثبت یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی استان و ایران” کاروانسرای ینگی امام ” در فهرست آثار ملی ایران را به عنوان روز فرهنگی هشتگرد انتخاب کردند.

محمدی با ابراز امیدواری از اینکه پرونده کاروانسراهای جاده ابریشم با محوریت کاروانسرای ینگی امام در سال‌های آتی ثبت جهانی شود، گفت: توجه  همیشگی به مواریث فرهنگی و نه فقط در یک روز خاص، موجب رشد و بالندگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هر جامعه‌ای است.

وی با تبریک روز فرهنگی هشتگرد به مردم این شهر، افزود: از خداوند متعال برای آن خطه زیبا و تاریخی، آبادانی و برای مردمانش سربلندی در طول تاریخ خواستارم.

کاروانسرای ینگی‌ امام به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی کرج شناخته می‌شود و ترکیبی از باغ و کاروان‌سرا است. طبق منابع تاریخی، کاروان‌سرا به دوره شاه عباس صفوی تعلق داشت و در دوره قاجار دستخوش تغییروتحولاتی شد. این سازه تاریخی تا سال ۱۳۱۶ هجری قمری پابرجا بود و امروزه در دست مرمت است. کاروانسرای ینگی امام که در روستایی به همین نام در نزدیکی هشتگرد قرار دارد، در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کاروان‌سرا در سال ۱۳۲۸ هجری قمری متروکه شد و رو به ویرانی رفت. بعدها این بنا در اختیار نیروهای نظامی قرار گرفت و تا چند سال پیش پاسگاه انتظامی بود. محوطه بیرونی این کاروان‌سرا نیز حداقل برای یک دهه به قبرستان خودروهای فرسوده و اسقاطی تبدیل شده بود. در نهایت شهرداری هشتگرد برای محافظت از این اثر تاریخی، اقدام به دیوارکشی دور آن کرد.

درخشش نام کاروانسرای ینگی امام در روز فرهنگی هشتگرد

درخشش نام کاروانسرای ینگی امام در روز فرهنگی هشتگرد

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=15989

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.