• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

درخواست مرکز پژوهش‌ مجلس برای جلوگیری از انتشار سه کتاب گنج‌یابی

  • کد خبر : 9556
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
درخواست مرکز پژوهش‌ مجلس برای جلوگیری از انتشار سه کتاب گنج‌یابی
گردشگرآنلاین - رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار جلوگیری از انتشار سه کتاب با محتوای گنج‌یابی در جامعه شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری طی نامه‌ای خطاب به محمدمهدی اسماعیلی نوشت: همانگونه که مستحضر هستید حفاظت از میراث فرهنگی کشور _که از جمله حقوق بین نسلی است_ مطابق قانون ماده ۸ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ امری حاکمیتی است و طبق استفتاییه مقام معظم رهبری تخریب این آثار اصلاً جایز نیست و خواستار جلوگیری از انتشار سه کتاب گنج‌یابی هستیم.

در ادامه این نامه آمده است: در ماه‌های اخیر متأسفانه کتاب‌ها و جزواتی (به صورت رسمی و غیر رسمی) با عناوین علائم دفینه (نشانه‌های گنج) (به صورت انتشار رسمی)، چشم طلایی (اولین مرجع کامل آثار و علائم دفینه) (به صورت انتشار غیررسمی و الکترونیکی) و کلید اسرار، رمزشناسی اسرار علائم و نشانه‌ها در گنج یابی (به صورت انتشار غیررسمی الکترونیکی) در اختیار عموم قرار گرفته است. محتوای این کتاب‌ها بر چگونگی شناسایی علائم، نشانه‌ها، و نهایتاً یافتن میراث‌فرهنگی مدفون شده تنظیم شده است. بنابراین موجب ساده‌انگاری و تحریک افکار عمومی به فعل اکتشاف و حفاری غیرمجاز است.

نگاهداری همچنین در این نامه نوشت: این اقدام مغایر با ماده ۱۱ قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب ۱۳۰۹، لایحه قانونی راجع به جلوگیری از انجام حفاری‌های غیرمجاز و کاوش به قصد به دست آوردن اشیای عتیقه و آثار تاریخی که بر اساس ضوابط بین الملل مدت یک صد سال یا بیشتر از تاریخ ایجاد یا ساخت آن گذشته باشد مصوب ۱۳۵۸، ماده ۵۶۲ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) مصوب ۱۳۷۵ و جز (۲) بند (ج) از ماده ۴ مصوبه اصلاحی «اهداف، سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب» ابلاغ ۱۳۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی در پایان نامه خود تاکید کرد: بنابراین درخواست می‌شود برای جلوگیری از انتشار رسمی و غیررسمی چنین کتاب گنج‌یابی و جزواتی، اقدام عاجل به عمل آورید.

این نامه به افراد دیگری از جمله حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقا طهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز نوشته شده است.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9556

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.