• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4
مدیرکل میراث‌فرهنگی استان خبر داد:

درگذشت پیشکسوت صنایع دستی لرستان

  • کد خبر : 13792
  • 30 اکتبر 2022 - 9:55
درگذشت پیشکسوت صنایع دستی لرستان
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از درگذشت یکی از پیشکسوتان صنایع دستی استان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، عطا حسن‌پور اظهار کرد: استاد قاسم روستایی، پیشکسوت صنایع دستی هنر مس‌چکشی لرستان شب گذشته دار فانی را وداع گفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اظهار کرد: مراسم تشییع این هنرمند برجسته صنایع دستی بعدازظهر امروز در آرامستان شهرستان بروجرد برگزار می‌شود.

حسن‌پور با بیان اینکه مسگری یکی از صنایع دستی کهن ایران به شمار می‌رود و اشیاء و ظروف مسی دست‌ساز از زمان‌های دور در موزه‌ها قابل مشاهده هستند، افزود: پیشینه مسگری در ایران حداقل به ۵۰۰۰ سال پیش می‌رسد و بر اساس شنیده‌ها اولین فلز مکشوفه بدست انسان فلز مس بوده و اولین فلزکاران نیز از ایرانیان بوده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بیان کرد: در شهرهای خرم‌آباد و بروجرد بازارهایی به همین نام وجود دارند و در بازار مسگرهای این شهرها ده‌ها مسگر به قوت بازو و ضرب چکش خود، انواع ظروف، وسایل و اشیاء مسین را ساخته و روانه بازار می‌کنند.

مسگری یکی از قدیمی ترین صنایع دستی ایران است، پیشینه ی آن در ایران حداقل به پنج هزار سال پیش می رسد و به احتمال قریب به یقین، نخستین فلز مکشوفه به دست انسان، همین فلز مس بوده و نخستین فلزکاران هم ایرانیان بوده اند. کشف دو کوره ی ذوب فلز در محوطه ی سه هزار ساله “اسپیدژ” در سیستان و بلوچستان نشان داد که مردم اسپیدژ، پیش از تاریخ به هنر مسگری و فلزکاری مسلط بوده اند.

استان لرستان از استان‌های غربی ایران است. این استان ۲۹۳۰۸ کیلومتر مربع مساحت و بیش از یک میلیون و هفتصد و شصت هزار نفر جمعیت دارد.

نرخ بیکاری در لرستان با ۲۱ درصد بالاترین نرخ بیکاری در ایران است. این استان سیزدهمین استان کشور از نظر جمعیت می‌باشد.

لرستان تنها استان ایران است که به دلیل اهمیت فوق‌العاده تاریخی یکی از ۴ بخش اصلی موزه ملی ایران را به خود اختصاص داده‌است.

درگذشت پیشکسوت صنایع دستی لرستان

درگذشت پیشکسوت صنایع دستی لرستان

منبع: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=13792

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.