• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
10
آیت الله محمدتقی مصباح یزدی

حوزه میراث فرهنگی شناسنامه هویت و تمدن ما است

  • کد خبر : 139
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
حوزه میراث فرهنگی شناسنامه هویت و تمدن ما است
گردشگرآنلاین - وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: این وزارتخانه به دلیل فقدان نگاه نظری و ایدئولوژیک باید همه نگاه‌های فکری فرهنگی جامعه را همراه کند ولی دچار عقب‌ماندگی شده و با کمی تلاش می‌تواند بستر صدور انقلاب و ارزش‌های انقلاب اسلامی شود.

به گزارش سرویس دولت گردشگرآنلاین، عزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جلسه رأی اعتماد به وزرای دولت سیزدهم گفت: نظام مدیریتی ما دچار مشکل و کار‌های ما نقطه‌ای شده است؛ امیدواریم با مجلس انقلابی و متخصص که در طول دوره‌های گذشته جایگاه ویژه‌‌ای داشته، دولت تحولی و قوه قضائیه هوشیار، از این فرصت بهره ببریم و کار‌های تحولی و جهش‌های اساسی را انجام بدهیم.

وی افزود: این وزارتخانه اهمیت زیادی دارد و هر سه بخش آن قابلیت تبدیل به یک وزارتخانه شدن را دارد ولی به‌دلیل همپوشانی و مأموریت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در کنار هم قرار گرفته است؛ دلیل اینکه من این مسئولیت را پذیرفته‌ام علاوه بر مدیریت فرهنگی قبلی‌ام، ارتباط آن به وزارت ارشاد بوده که من تجربه مدیریتی در این حوزه را دارم. با تجربه‌ای که داریم امیدوارم نگاه ملی و فرابخشی برای نگاه جدید دولت محقق شود.

وزیر پیشننهادی میراث فرهنگی،‌گردشگری و صنایع دستی گفت: این وزارتخانه به دلیل فقدان نگاه نظری و ایدئولوژیک باید همه نگاه‌های فکری فرهنگی جامعه را همراه کند ولی دچار عقب‌ماندگی شده و با کمی تلاش می‌تواند بستر صدور انقلاب و ارزش‌های انقلاب اسلامی شود. این سه قسمت مکمل هم هستند و هیچ بخش آن بر دیگری ارجح نیست. برنامه‌ی من نقاط قوت، ضعف و اهداف احصا و در کمیسیون‌ها نیز بررسی شد. حوزه میراث فرهنگی شناسنامه هویت و تمدن ما است.

ضرغامی بیان کرد: آیات قرآنی به ما مسیر میراث فرهنگی را نشان می‌دهد و میراث فرهنگی باید سر راه و در دسترس باشد ولی نیست؛ همچنین باید به درستی معرفی شوند اما این بخش مهم کار رسانه‌ای جدی آن هم توسط رسانه‌های نوین می‌خواهد و باید پیام آن‌ها را منتقل کنیم. این میراث چندین هزار ساله ما در قبل و بعد از اسلام دارای پیام هستند و اگر کاخ شاهان را مشاهده کنیم هم عبرت دارد و هم به تعبیر رهبر معظم انقلاب وقتی به تخت جمشید می‌رویم اقتدار ایرانیان را مشاهده می‌کنیم ولی در کشور ما در طول این سال‌ها این عامل مهم همبستگی و اتحاد ملی تبدیل به جریان دو قطبی شده در حالی که شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران به‌خوبی هم‌افزایی این بخش را مطرح می‌کند و رهبر معظم انقلاب هم بهترین و دقیق‌ترین تعبیرها را در این‌زمینه دارند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی را تقویت خواهیم کرد و به آن مسئولیت می‌دهیم تا با نظارت مناسب این بخش را ساماندهی کنند، خاطر نشان کرد: از 460 صنعت دستی هنری در سطح جهان 370 صنایع دستی هنری را در ایران داریم و علی‌رغم این ارزش بالا، این بخش به‌دلیل مشکلات بازاریابی، معرفی و فروش مغفول مانده است.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: هم‌چنین در رقابت با کشورهای دیگر به لحاظ قیمت تمام‌شده و دلالی‌های صورت گرفته و همچنین فقدان برندسازی مشکل جدی در این حوزه داریم. عدم کاربردی بودن بخشی از صنایع دستی موجب شده تا بخشی از آن‌ها جنبه تزئینی پیدا کند و با توجه به مشکلات از سبد خرید مردم حذف شود.

ضرغامی گفت: ما همچنین در حوزه مشاغل خانگی که در این بخش تاثیر بسیاری دارد، مشکلاتی داریم که بخشی از آن مربوط به قانون است، لذا با توجه به قانون فعلی و مکمل این بخش، اصلاحاتی صورت خواهیم داد. با تامین منابع اولیه ارزان و در دسترس و تسهیل عرضه و تقویت تقاضا، مشکلات این حوزه را برای تقویت و توسعه صنایع دستی در برنامه خود پیش بینی کردیم.

وی ادامه داد: صنعت گردشگری، صنعت پیشران با خدمات متنوع و گسترده است و درآمد بسیاری از کشورها از این حوزه تامین می‌شود. براساس آمار 10.4 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی مربوط به حوزه گردشگری است و 10 درصد کل اشتغال جهانی در این بخش است. از هر 5 شغل ایجاد شده یکی مربوط به حوزه گردشگری است و میانگین رشد ناخالص جهانی 3 درصد است و در حوزه گردشگری 4.6 درصد، که متاسفانه این آمار در ایران بسیار متفاوت و با فاصله از آمار جهانی است.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه صادرات نامرئی صفت خوبی برای این حوزه است و ارتباطی با تحریم ندارد، تصریح کرد: با تقویت این بخش می‌توان اشتغالزایی و ارزآوری را سرعت بخشید. با بررسی مزیت رقابتی بین کشورهای همسایه به این نتیجه می‌رسیم که با وجود افزایش بهای دلار در کشور ما گردشگری توسعه نیافته، هر چند در کشورهایی چون امارات، بحرین، قطر، عربستان، رژیم صهیونیستی و اردن درآمدهای بالایی از گردشگری کسب می‌کنند ولی ما به کشورهایی چون لبنان، کویت و یمن قابل مقایسه هستیم. حوزه گردشگری بیش از سایر بخش‌ها می‌تواند به افزایش سرمایه‌گذاری در کشور کمک کند.

ضرغامی عنوان کرد: حوزه‌های مختلف گردشگری از جمله گردشگری فرهنگی، طبیعت‌گردی، روستایی، سلامت، کشاورزی، کسب و کار، خوراک، آموزش، ورزشی، کوهستانی، حلال و مذهبی، ماجراجویانه، شهری و دریایی، امکان تقویت و توسعه در کشور ما را دارد. استان هرمزگان 1100 کیلومتر ساحل دارد ولی گردشگری دریایی ما در این بخش صفر است و بیکاری در این استان به 30 درصد رسیده؛ این در حالی است که بخش خصوصی امکانات فراوانی برای توسعه گردشگری در حوزه ساحل برون و درون‌مرزی دارد.

وی گفت: گردشگری حلال و مذهبی یکی از مزیت‌های نسبی کشور ماست، هرچند برخی می‌پندارند که به‌خاطر محدودیت‌ها مشکلات جذب توریست داریم اما بسیاری از مردم دنبال گردشگری حلال و مذهبی هستند و این بخش می‌تواند برای ما درآمدزا باشد. این حوزه جدی‌ترین حوزه برای همبستگی ملی، وحدت و انسجام ملی است. ما می‌توانیم با اقصی نقاط کشور ارتباط برقرار کنیم و بخش زیادی از این مزیت در مناطق محروم وجود دارد ولی نگاه به این حوزه باید غیرسیاسی باشد.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پایان اظهار داشت: با نگاه فرهنگی، اقتصادی و ملی با کمک آحاد مردم می‌توانیم وزارتخانه‌ای هم‌گرا تشکیل دهیم و هر نوع نگاه سیاسی و قبیله‌ای به این بخش، آسیب و یک آفت برای این عرصه خواهد بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=139
  • نویسنده : فاطمه مجتهدی
  • ارسال توسط :
  • منبع : تابناک

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.