• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

دستور به مرمت «خانه تاریخی اخوان» در بهبهان

  • کد خبر : 16655
  • 20 دسامبر 2022 - 12:48
دستور به مرمت «خانه تاریخی اخوان» در بهبهان
گردشگرآنلاین - به منظور صیانت و نگه‌داری از آثار ارزشمند تاریخی بهبهان طرح مرمت و سامان‌دهی خانه تاریخی اخوان در دستور کار اداره میراث فرهنگی قرار گرفت و اعتبار لازم برای اجرای کار تخصیص یافت.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، عملیات مقاوم‎سازی، به‌سازی و مرمت خانه تاریخی اخوان باتوجه به نوع معماری خاص بنا با استفاده از کارشناسان تخصصی و مجرب آغاز خواهد شد.

خانه تاریخی اخوان متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است. معماری این خانه ‌تاریخی مانند دیگر خانه‌های بافت قدیم شهر بهبهان‌ با همان مصالح سنگ و گچ ساخته شده است.

این خانه متعلق به یکی از شهروندان صاحب‎نام آن دوره به نام حاج شکرالله رحیمی معروف به اخوان بوده که پس از وصلت خانوادگی او با خانواده بهادر دیوان یعنی دختر نجف‎خان به همسری پسرش این خانه را به عنوان مهریه عروسش به وی بخشید که پس از آن به مالکیت فرنگیس منصوری در آمد و هم‌اکنون به نام خانه اخوان معروف است.

خانه اخوان که در تملک اداره کل میراث فرهنگی خوزستان است قرار بود بعد از مرمت موزه شهرستان بهبهان شود.

خانه تاریخی اخوان در سال ‌۱۳۸۴ با شماره ثبت ‌۱۴۷۰۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دودمان پهلوی آخرین دودمان پادشاهی ایران (۱۳۰۴ خورشیدی تا ۱۳۵۷ خورشیدی) است که پس از برچینش دودمان قاجار، در ایران پادشاهی کردند و ایران پهلوی را شکل دادند. پایان کار این دودمان مصادف با انقلاب ۱۳۵۷ بود که به جمهوری اسلامی تبدیل شد.

پایه‌گذار این سلسله رضاشاه بود که با تبعید از وطن پس از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم، پسرش محمدرضا پهلوی به پادشاهی رسید. این دو نفر تنها پادشاهان این سلسله بودند که در مجموع ۵۳ سال در ایران پادشاهی کردند.

رضاخان میرپنج با کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ به قدرت رسید و وزیر جنگ و سیدضیاء نخست‌وزیر شد، پس از سه ماه، سیدضیاء از نخست‌وزیری برکنار شد و قوام به جای او نخست‌وزیر شد و رضاخان وزیر جنگ باقی‌ماند. بعدها وی به مقام رئیس‌الوزرایی رسید. رضاشاه پهلوی، شاه ایران از ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰ و بنیانگذار سلسلهٔ پهلوی بود.

محمدرضا پهلوی از ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شاه ایران بود. محمدرضا شاه طی کودتای ۲۸ مرداد، به قدرت بازگشت، با رویداد انقلاب ایران برکنار شد و واپسین شاه نظام پادشاهی در ایران به‌شمار می‌آید.

دستور به مرمت «خانه تاریخی اخوان» در بهبهان

دستور به مرمت «خانه تاریخی اخوان» در بهبهان

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16655

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.