• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5
فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی خبر داد

دستگیری عاملان حفاری غیرمجاز در شهرستان ورزقان

  • کد خبر : 4829
  • 12 ژانویه 2022 - 9:41
دستگیری عاملان حفاری غیرمجاز در شهرستان ورزقان

گردشگرآنلاین – فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از دستگیری عاملان حفاری غیرمجاز در شهرستان ورزقان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از آذربایجان شرقی، سرهنگ کاظم داداشی، ضمن اعلام این خبر، گفت: به دنبال گزارشات تلفنی مبنی بر انجام حفاری غیرمجاز در محل تپه سغندل، طی عملیاتی جامع نیروی یگان حفاظت شهرستان با شناسایی محل موردنظر و حضور در منطقه از ادامه حفاری جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: طی این عملیات که با همکاری نیروی انتظامی در تپه سغندل انجام شد، دو نفر به‌عنوان عامل حفاری غیرمجاز در حین انجام عملیات دستگیر و سه نفر دیگر متواری شدند و در ادامه این عملیات یک ابزار سنگی تاریخی و تعداد قطعه سفالی شکسته شده به همراه ابزارآلات حفاری غیرمجاز نیز کشف و ضبط شد.

به‌ گزارش گردشگر آنلاین به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی، وی خاطرنشان کرد: هم استانی‌های محترم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه میراث‌فرهنگی، مراتب را با تماس شماره ۰۹۶۶۲، مرکز پیام یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، اطلاع دهند.

ورزقان یکی از شهر های کهن و مهم استان آذربایجان شرقی می‌باشد که مرکز شهرستان ورزقان هست این شهر در ۳۵کیلومتری از شهر اهر ، در ۶۵ کیلومتری شهر تبریز و ۱۳۵ کیلومتری شهر جلفا جایگاه دارد و از شهرستان هایی است که به مرکز استان نزدیک است. در نزدیکی این شهر سد مهمی به نام زرآباد واقع شده است که بخاطر لذت ماهیگیری و دل انگیز بودن همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب میکند.

قدیمی ترین اثری که از ورزقان(ورزگان) نام برده صوره الارض ابن حوقل در قرن چهارم است. ورزقان پیش‌تر یکی از بخش‌های تابعهٔ شهرستان اهر بوده و ۳۰۰ روستا در تابعیت این بخش بوده‌اند. در این زمان، این بخش جزء بزرگ‌ترین بخش‌های استان آذربایجان شرقی بوده‌است؛ ولی بعدها بخش‌هایی از آن به شهرستان‌های جلفا، هریس و تبریز ملحق شدند و شمار روستاهای آن به ۱۶۴ روستا کاهش یافت.

به هنگام تشکیل شهرستان جلفا در دههٔ ۱۳۶۰ خورشیدی، بخشی از منطقهٔ دیزمار (دهستان دیزمار غربی) شامل شهر سیه‌رود و روستاهای تابعهٔ آن، از بخش ورزقان جدا شده و به شهرستان جدیدالتأسیس جلفا پیوستند.

هم‌چنین دهستان خواجه که یکی از دهستان‌های تابعهٔ بخش ورزقان بوده، به بخش تبدیل شد. سپس بخش تازه‌تأسیس خواجه به شهرستان هریس پیوست و به‌عنوان دومین بخش این شهرستان شناخته شد.

دهستان اسپران به مرکزیت روستای ینگی‌اسپران نیز پیش‌تر از دهستان‌های جنوبی بخش ورزقان اهر بوده که در تقسیمات جدید کشوری و هم‌زمان با مستقل‌شدن شهرستان‌های آذرشهر و اسکو از شهرستان تبریز، به این شهرستان پیوست و از دهستان‌های تابعهٔ بخش مرکزی شهرستان تبریز شد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=4829

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.