• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

دستگیری ۲ حفار غیرمجاز در یک محوطه تاریخی بسطام

  • کد خبر : 11068
  • 07 سپتامبر 2022 - 13:11
دستگیری ۲ حفار غیرمجاز در یک محوطه تاریخی بسطام
گردشگرآنلاین - سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود از دستگیری دو حفار غیرمجاز در محدوده یک محوطه تاریخی در بخش بسطام خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از سمنان، مرتضی نظری بااعلام این خبر اظهار کرد: بر اساس گزارش‌هایی مبنی بر فعالیت مشکوک حفاران غیرمجاز در یکی از محوطه‌های تاریخی در بخش بسطام، حفاران توسط نیروهای انتظامی و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی دستگیر شدند.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود با بیان اینکه حفاران با تصور دست‌یابی به اشیای قدیمی اقدام به حفاری غیرمجاز کرده بودند، افزود: از این دو حفار متخلف، ادوات حفاری کشف و ضبط و یک خودرو متعلق به آن‌ها نیز توسط نیروی انتظامی توقیف شد.

نظری گفت: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال فرهنگی تاریخی ممنوع بوده و مرتکب آن، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می‌شود.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود یادآوری کرد: هم‌وطنان و دوستداران میراث‌فرهنگی می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه میراث‌فرهنگی، مراتب را از طریق تماس با سامانه خبری یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان به شماره تلفن ۳۱۷۰۵ اطلاع دهند.

به گزارش گردشگر آنلاین، دشت بسطام که در منطقه شرقی شاهوار از سلسله جبال البرز واقع گردیده به خاطر محصور بودن در میان کوه‌های تپال، بدشت، سیاه کوه و البرز از حاشیه کویر جدا گشته و وفور چشمه ساران، قنوات و چاه‌های عمیق، منطقه‌ای خوش آب و هوا را پدیدآورده که سرتاسر آن را باغات سر سبز و خرم پوشانیده‌است.

بر اساس کاوش‌های صورت گرفته در تپه باستانی سنگ چخماق (آتش زنه)، پیشینه تاریخی شهر بسطام را تا هفت هزار سال برمی‌شمارند. بناهای تاریخی به یادگار مانده از قرون اولیه اسلام در این شهر حاکی از فرهنگ غنی اسلامی است که همچون گوهری گران‌بها در سینه تاریخ کشور می‌درخشند. نوع معماری، گچ‌بری و کاشی‌کاری‌های بکار رفته در این مجموعه بناها جزو آثار ارزشمند و منحصربه‌فرد ایران است.

دستگیری ۲ حفار غیرمجاز در یک محوطه تاریخی بسطام

دستگیری ۲ حفار غیرمجاز در یک محوطه تاریخی بسطام

منبع: اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=11068

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.