• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4
فرمانده یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی استان خبر داد:

دستگیری ۴ حفار غیرمجاز در لرستان

  • کد خبر : 10421
  • 23 آگوست 2022 - 9:15
دستگیری ۴ حفار غیرمجاز در لرستان
گردشگرآنلاین - فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از دستگیری ۴ حفار غیرمجاز در بروجرد خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، سرهنگ محمدرضا مرادیان، اظهار کرد:‌ برابر با گزارش پایگاه یگان حفاظت شهرستان بروجرد لرستان، ۴ نفر حفار غیرمجاز در حین حفاری بر روی اثر تاریخی تپه قبرستان توسط پاسگاه انتظامی دره صیدی دستگیر شدند.

وی تصریح کرد: در این فقره تخلف ۴ نفر با هویت مشخص دستگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان خاطرنشان کرد: در این خصوص پرونده قضایی در شعبه چهارم دادیاری این شهرستان مفتوح رسیدگی است.

حفر زمین جهت رسیدن به‌هدف مورد نظر را حفاری گویند. حفاری می‌تواند جهت رسیدن به منطقه نفت، آب، گاز و غیره انجام گیرد. عملیات‌های حفاری با سرعت بسیار زیادی انجام می‌گیرند، زیرا استفاده از دکل حفاری به‌مدت طولانی از نظر اقتصادی بسیار پرهزینه می‌باشد. عملیات حفاری بسیار خطرناک می‌باشد و همواره از باتجربه‌ترین افراد جهت انجام این کار استفاده می‌شود.

تعیین محل حفاری در صنعت نفت کاریست که مهندسین زمین‌شناس انجام می‌دهند و پس از آن با هماهنگی با مهندسین مخزن و تعیین محل دقیق وجود نفت عملیات حفاری آغاز می‌گردد.

بناهای تاریخی و مذهبی جزء شناسنامه هر کشور محسوب می شود لذا جزء دارایی ها و میراث ارزشمند آن کشور خواهند بود. اهمیت این موضوع بر کسی پوشیده نیست.

-طبق قانون هرگونه حفاری غیر مجاز ،خرید و فروش، تخریب، دستکاری و انتقال روی میراث فرهنگی، اماکن تاریخی و آثار باستانی پیگرد قانونی دارد. هر چند این طور به نظر می رسد که حتی مجازات های فعلی در نظر گرفته شده باز هم عمل بازدارنده برای این جرم نیست.

-لازم به ذکر است که چنانچه حفاری غیر مجاز در اماکن تاریخی صورت گیرد که این مکان ها به ثبت آثار ملی رسیده باشند فرد مرتکب شونده به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم میگردد.

لرستان جایگاه آثار باستانی و تاریخی فراوانی است که می‌توان آن‌ها را به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی تقسیم کرد. یافته‌های پیش از تاریخ لرستان، بیشتر شامل نقاشی‌ها، کنده‌کاری‌های غارها، سفالینه‌ها و اشیای مفرغی هستند.

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10421

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.