• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

دوره آموزشی نساجی سنتی در میناب برگزار می‌شود

  • کد خبر : 10576
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
دوره آموزشی نساجی سنتی در میناب برگزار می‌شود
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: «همزمان با هفته دولت و به‌منظور احیای رشته چادرشب‌بافی یک دوره آموزشی نساجی سنتی در میناب برگزار می‌شود.»

به گزارش گردشگرآنلاین، سهراب بناوند با بیان این مطلب افزود: «دوره آموزشی نساجی با همکاری موسسه مشق آفرینش به مدت پنج روز در بندر تیاب از توابع شهرستان میناب برگزار می‌شود.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان هدف از برگزاری این دوره را احیای نساجی سنتی و شناساندن این هنر و صنعت به نسل‌های آینده عنوان کرد و ادامه داد: «قبل از برگزاری دوره نساجی سنتی، اساتید این رشته و همچنین علاقه‌مندان به فراگیری آن شناسایی‌ شده‌اند.»

او افزود: «همچنین رشته چادرشب‌بافی مستندسازی شده و برنامه‌ریزی برای نمونه‌سازی محصولات و تلاش برای ثبت برند و بسته‌بندی محصولات آن نیز انجام‌ شده است.»

بناوند تأکید کرد: «در پایان دوره آموزشی نساجی، برای فراگیران و علاقه‌مندان شرکت‌کننده در دوره آموزشی، گواهی آموزشی صادر می‌شود.»

میناب یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران و مرکز شهرستان میناب است.کلان شهر میناب دومین شهر بزرگ هرمزگان و سرزمینی جلگه‌ای است که به‌علت داشتن منابع آب شرب به‌ویژه رودخانه میناب، یکی از قطب‌های کشاورزی هرمزگان است و از قدیم «گلستان جنوب» هم خوانده می‌شد.

تاریخ میناب با تاریخ سرزمین «هرموز کهنه» درآمیخته، بر اساس باور مردم بومی، این شهر توسط دو خواهر به نام‌های «بی‌بی مینو» و «بی‌بی نازنین» در روزگارانی کهن ساخته شده؛ طبق کتاب‌های تاریخی میناب شهری آباد بوده که با حمله مغولان ویران شده و تنها اثر به جای مانده از آن دوران دژ میناب است.

تاریخ بندر تیاب (بندر هرمز کهنه) با شهر میناب کاملاً در ارتباط است. در سال‌های دور، میناب نزدیک‌تر به دریا بوده و بیشتر به عنوان بندر هرمز از آن یاد شده‌است. بندر هرمز قدیم در ۱۰ کیلومتری جنوب غرب شهر میناب کنونی و ۱۵ کیلومتری ساحل دریا واقع شده بود. ارتباط بندر هرمز از طریق خوری بوده که به دریا وصل می‌شده‌است. صدها کشتی از سراسر آسیا بویژه هند و چین و آفریقا در بندر هرمز مشغول تخلیه محموله‌های تجاری خود بوده‌اند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10576

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.