• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

دیدار ایران شناسان بوداپست مجارستان با معاون وزیر خارجه

  • کد خبر : 12480
  • 06 اکتبر 2022 - 11:27
دیدار ایران شناسان بوداپست مجارستان با معاون وزیر خارجه
گردشگرآنلاین - معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به مجارستان با تعدادی از ایران شناسان مجارستانی در "بوداپست" دیدار و گفتکو کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین ،علی باقری معاون سیاسی وزارت خارجه که به منظور رایزنی‌های سیاسی دوجانبه با مقامات مجارستانی به بوداپست سفر کرده است، با تعدادی از اساتید دانشگاه و ایران شناسان دانشگاه بوداپست دیدار و تبادل نظرکرد .

در این دیدار معاون وزیر خارجه کشورمان با تقدیر از تلاش ایران شناسان مجارستانی در بسط و گسترش زبان فارسی و فرهنگ ایرانی در این کشور، تصریح کرد: تمدن غنی و فرهنگ فاخر ایران اسلامی، گنجینه ارزشمند بشری است که سرمایه بزرگی برای انسان محور کردن روابط جهانی بر پایه چندجانبه گرایی است.

باقری با اشاره به ناکارآمدی الگوهای قدرت محور برای ایجاد نظام باثبات و پایدار بین‌المللی و تاکید بر انسان محوری در تمدن ایران اسلامی، اظهارکرد : انسان، اخلاق، پیشرفت و معنویت بن‌مایه‌های تمدن ایران اسلامی هستند که زبان مشترک و قابل درک همه ملت ها است و نیاز به ترجمه برای هیچ قوم و ملتی ندارد.

در ابتدای این دیدار ایران شناسان مجارستانی ضمن بیان ویژگیهای تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانی، گزارشی از فعالیت های خود در زمینه بسط و ترویج این گنجینه ارزشمند بشری در مجارستان ارائه کردند .

بوداپـِست یا در زبان مجاری بوداپشت پایتخت، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر کشور مجارستان و مرکز سیاسی، فرهنگی، تجاری، صنعتی و ترابری این کشور است. بوداپست از سه بخشِ پشت (سمت خاوری رود دانوب)، بودا (بر خلاف پشت تپه‌ای و در کرانهٔ باختری دانوب)، و اُبودا (بودای قدیم) تشکیل شده‌است. جمعیت بوداپست طبق آمار اول ژانویهٔ سال ۲۰۱۹ برابر با ۱٬۷۵۲٬۲۸۶ نفر بوده‌است. مساحت شهر حدود ۵۲۵ کیلومتر مربع و یک واحد مستقل در تقسیمات کشوری مجارستان است.

بوداپست یکی از زیباترین شهرهای اروپا است، که هر ساله چند میلیون گردشگر از آن دیدن می‌کنند، در سال ۲۰۱۷ این رقم ۳٬۸۲۳٬۹۰۰۰ نفر گزارش شده‌است. بوداپست میزبان تعدادی از میراث ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو است و  از جنبه گردشگری نیز شهر دارای بناهای مهم و تاریخی است و از آن میان می‌توان به پل‌ها، گرمابه‌ها و حمام‌های متعدد تاریخی، باسیلیکای سنت ایشتوان، بزرگترین کنیسه اروپا در خیابان دوهانْی و خیلی دیگر اشاره کرد.

دیدار معاون وزیر خارجه با تعدادی از ایران شناسان بوداپست مجارستان

دیدار معاون وزیر خارجه با تعدادی از ایران شناسان بوداپست مجارستان

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12480

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.