• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
9
رییس انجمن فناوری چاپ ایران مطرح‌کرد:

ایجاد مناطق آزاد چاپ با هدف توسعه اقتصادی گردشگری و افزایش صادرات

  • کد خبر : 146
  • 26 آگوست 2021 - 8:54
ایجاد مناطق آزاد چاپ با هدف توسعه اقتصادی گردشگری و افزایش صادرات
گردشگر آنلاین - رییس انجمن فناوری چاپ ایران گفت: ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مختص صنعت چاپ و بسته‌بندی می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌های تامین مواد اولیه، به توسعه این صنعت و همچنین توسعه صادرات دیگر محصولات و کالاها در کشور بیانجامد.

به گزارش سرویس اقتصادی گردشگرآنلاین، «محمد بیطرفان» افزود: اگر وزارتخانه ‌های صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایجاد مناطق آزاد و ویژه چاپ را در دستور کار خود قرار دهند، برای کشور ارزآوری و ارزش‌افزوده بسیار خوبی به دنبال خواهد داشت و در توسعه صادرات دیگر اقلام موثر خواهد بود.

به گفته وی، امروز شاهدیم ترکیه و امارات جا پای شرکت‌های ایرانی در بازارهای کشورهای منطقه و همسایگان گذاشته‌اند و امید می‌رود با حضور «سیدرضا فاطمی‌امین» در راس وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن رونق و شکوفایی این صنعت، حمایت بیشتری از صادرکنندگان این بخش شاهد باشیم.

بیطرفان ادامه‌ داد: انتظار می‌رود دولت برای توسعه صادرات محصولات صنعت چاپ، تسهیلات و مشوق‌هایی قائل شود و به شرکت‌ها برای حضور در بازارهای بین‌المللی کمک کند.

وی خاطرنشان‌کرد: شرکت‌های ایرانی از نظر فناوری و کیفیت محصولات تولیدی از توانمندی خوبی برای حضور در بازارهای بین‌المللی برخوردارند، اما مشکلاتی نظیر قیمت تمام شده بالاتر و همچنین برخی بوروکراسی‌های دست و پاگیر در عرصه صادرات، مانعی در این مسیر است.

رییس انجمن فناوری چاپ ایران گفت: در این زمینه، ایجاد منطقه آزاد و ویژه چاپی به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد شد تا ضمن کاهش بوروکراسی‌ها در این صنعت، بتوان از پتانسیل این مناطق برای کاهش هزینه‌های تولید و تامین مواد اولیه استفاده کرد.

وی بیان‌ داشت: این صنعت وابستگی بیش از ۸۰ درصدی در تامین مواد اولیه، ملزومات و ماشین آلات خود دارد و عمده مواد اولیه نظیر مرکب‌ها، حلال‌ها، چسب‌ها، مواد اولیه حوزه بسته بندی انعطاف‌پذیر، ماشین‌آلات چاپ و قطعات آن وارداتی بوده و از کشورهایی مانند چین، ژاپن، آلمان، سوئد، سوئیس و ایتالیا وارد می‌شود.

بیطرفان اظهار داشت: در هفته‌های اخیر و با به‌هم ریختن اوضاع سیاسی در افغانستان، بخشی از صادرات صنعت چاپ دچار آسیب شده و باید برای حضور در بازارهای جدید تلاش کرد.

وی گفت: عمده بازارهای هدف صادراتی این صنعت را علاوه بر افغانستان، کشورهای عراق و اوراسیا تشکیل می‌دهد و در گذشته حتی برخی کشورهای اروپایی در زمینه چاپ‌های ویژه و صنعتی از مشتریان شرکت‌های ایرانی بودند.

آسیب‌های ناشی از کرونا

رییس انجمن فناوری چاپ ایران یادآوری‌ کرد: پاندمی کرونا در حدود دو سال گذشته آسیب زیادی به صنعت چاپ به‌ویژه در بخش نشر و تبلیغات زد، اما این آسیب‌ها در بخش چاپ بسته بندی کمتر بود.

وی گفت: همچنین علاوه بر تعطیلی یا نیمه‌تعطیلی ۳۰ درصد واحدها تحت تاثیر تداوم تحریم‌ها و کرونا، افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه‌های فعالان این صنعت را افزایش داد و در مجموع سال سختی را پشت سر گذاشتند.

بیطرفان بیان‌ داشت: در شهرستان‌ها این آسیب‌ها، مشکلات و بیکار شدن نیروها بیشتر بود، زیرا به‌طور عمده در حوزه چاپ انتشاراتی و تبلیغاتی فعال هستند.

وی ادامه‌ داد: یکی از ویژگی‌های صنعت چاپ، ارتباط مستقیم آن با رونق یا رکود اقتصادی است، بر این اساس رکود تورمی سال‌های گذشته فعالیت در این حوزه را نیز دچار رکود کرد.

هفتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: در همین پیوند، هفتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ با شعار «صنعت چاپ قوی، ایران قوی» نهم تا پانزدهم شهریور ماه امسال برگزار خواهد شد.

به اعتقاد مسوولان، یکی از مشکلات بزرگ صنعت چاپ کشور، برخوردار نبودن از دانش روز، همچنین ضعف فناوری و صادرات است.

به گفته فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی، این صنعت با گردش مالی بیش از یک‌هزار میلیارد دلاری در سطح جهان، در جایگاه بالاتری از صنایعی مانند خودروسازی و گردشگری قرار دارد و در کشورمان بنا به آمار منتشر شده بورس، در جایگاه هفتم قرار گرفته است.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=146
  • نویسنده : فاطمه مجتهدی
  • ارسال توسط :
  • منبع : تسنیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.