• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

رؤیای جاه‌طلبانه عربستان

  • کد خبر : 20687
  • 17 می 2023 - 10:57
رؤیای جاه‌طلبانه عربستان
گردشگرآنلاین - مقام‌های عربستان سعودی با معرفی پروژه‌های جاه‌طلبانه و توسعه مقاصد گردشگری قصد دارند این کشور را به گزینه‌ای محبوب برای گردشگران سراسر جهان تبدیل کنند.

به گزارش گردشگرآنلاین و به نقل از نشنال، در سپتامبر سال ۲۰۱۹ بود که عربستان برای نخستین‌بار مرزهایش را به روی جمعیت بزرگی از گردشگران باز کرد.

این کشور با صدور نخستین ویزاهای گردشگری پذیرای بازدیدکنندگانی از ۴۹ کشور سراسر جهان شد و طولی نکشید که جمعیت زیادی از مسافران برای بازدید از مکان‌های تاریخی و مقاصد گردشگری که چندین دهه به روی گردشگران بسته بود، به عربستان سفر کردند.

اما فصل نخست این داستان پرهیجان به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا عمر کوتاهی داشت؛ چراکه شش ماه پس از آغاز ورود گردشگران، شیوع کرونا بیشتر سفرهای بین‌المللی را لغو کرد.

با تمام این تفاسیر، ‌ گردشگری در عربستان سعودی رشد کرد و بر اساس اطلاعاتی که از سوی سازمان جهانی گردشگری منتشر شده است، این کشور اکنون بیشترین سرعت رشد گردشگری در جهان را دارد.

«فهد حمیدالدین»، ‌ مدیر اجرایی گردشگری عربستان سعودی در گفت‌وگو با «نشنال» بیان کرد: «در طول همه‌گیری کرونا حتی ثروتمندترین افراد، مالکان کشتی‌های تفریحی و جت‌های خصوصی به جز پرواز به عربستان گزینه دیگری نداشتند. در نتیجه آن‌ها به اجبار این کشور را کشف کردند و حالا همچنان به انتخاب خودشان به این کشور سفر می‌کنند.»

حالا که دیگر از محدودیت‌های کرونایی خبری نیست، ‌ عربستان برای فصل جدیدی برنامه‌ریزی می‌کند.

در سال ۲۰۲۲، بیش از ۹۳.۵ میلیون گردشگر در عربستان سفر کردند که ۷۷ میلیون نفر آن‌ها مسافران داخلی و ۱۶.۵ میلیون نفر گردشگران بین‌المللی بودند.

این کشور تا سال ۲۰۳۰، ‌ به حدود ۵۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه گردشگری در سراسر عربستان متعهد شده است که بزرگترین سرمایه‌گذاری گردشگری جهان محسوب می‌شود. همچنین ساخت ۴۲ هزار اتاق جدید در برنامه قرار دارد.

این موفقیت اولیه باعث شده تا رؤسای عربستان سعودی هدف‌گذاری قبلی که ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده به عنوان بخش از «برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰»‌ بود را بازبینی کنند و هدف‌ جدیدی تعیین کنند.

با وجود توسعه و پیشرفت سریع، تامین تقاضاهای مسافرتی با کمبود امکانات مواجه است. به گفته «حمیدالدین»، اصلی‌ترین چالش‌های امروزه کبود هواپیما، ‌ امکانات رفاهی مسافران و تجربه است.

به گفته مدیر اجرایی گردشگری عربستان سعودی، ‌ شرکت «جاذران» ‌یکی از شرکت‌هایی است که در کاهش‌ دادن این شکاف تاثیرگذار بوده است و در حال حاضر موفق‌ترین شرکت گردشگری این کشور محسوب می‌شود.

«حمیدالدین» ‌ بیان کرد:‌ «جاذر ان نسخه عربستانی و جایگزین «ایربی‌ان‌بی» است. این شرکت در حقیقت یک پلتفرم اشتراک خانه است که با فهرست کوچکی آغاز به کار کرد و فکر می‌کنم که امروزه به ۲۰ هزار مورد در سراسر کشور دست پیدا کرده باشد.»

فهرست این شرکت انواع اقامتگاه‌ها از ویلا، مزرعه و کاروان گرفته تا قایق بادبانی و کلبه‌های روستایی را شامل می‌شود. همچنین طیف گسترده‌ای از نرخ‌های اتاق ارائه می‌شود که با بودجه‌های مختلف سازگار است؛ ویژگی که به نظر می‌رسد در بسیاری از پروژه‌های بزرگ گردشگری کشور وجود ندارد.

با توجه به پروژه‌های اخیر همچون تفرجگاه‌های «العلا» به نظر می‌رسد که تمرکز بر امکانات لوکس قرار گرفته است.

«حمیدالدین» در این زمینه توضیح داد: «مهم است که ما برای همه مسافران، بر اساس طبقه درآمد اجتماعی و هدف سفر، خدمات ارائه دهیم. افرادی که برای سلامتی و حال خوب سفر می‌کنند با افرادی که برای ماجراجویی، فرهنگ و رویدادها سفر می‌کنند بسیار متفاوت هستند و بنابراین ما باید مطمئن باشیم که نگاه ما منطقی است.»‌

در «ریاض» ‌ که برج المملکه و قصر المصمک در آن قرار دارد، گزینه‌های زیادی برای اقامت در هتل وجود دارد که اتاق‌های اقتصادی و لوکس را شامل می‌شود، ‌ اما در همین شهر هم کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

«حمیدالدین» ‌ قبول دارد که صنعت گردشگری عربستان با چالش‌های بسیاری مواجه است که یکی از آن‌ها تصویری است که هنوز در برخی از کشورها درباره عربستان وجود دارد.

این مقام عربستان سعودی بیان کرد: «بهترین راه برای پرداختن به تصویر عربستان سعودی این است که مسافران خودشان شخصا بیایند و این کشور را ببینند و این روش بهترین نتیجه را برای ما داشته است.»

مقام‌های این کشور قصد دارند در سال‌های پیش‌رو مسافران را به کمک جاذبه‌های جدید و پیشرفت‌ها به عربستان جذب کنند.

در شهر ۳۰۰‌ ساله درعیه، ‌ مکان‌های میراث جهانی یونسکو با طرح ساخت بلواری متشکل از سالن اپرا، ‌ سالن مُد، گالری‌های هنری و کافه‌ها به روی بازدیدکنندگان بازگشایی شده‌اند.

در سواحل دریای سرخ که محل اجرای برخی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های لوکس گردشگری است، یک فرودگاه جدید امسال افتتاح خواهد شد.

همچنین جزیره «سنداله» به عنوان یکی از طرح‌های اصلی پروژه «نئوم» ‌ اوایل سال آینده میلادی افتتاح خواهد شد.

در سال ۲۰۲۶ نیز پروژه «تروجنا» ‌ در «نئوم» به عنوان پیست اسکی افتتاح خواهد شد و میزبان بازی‌های زمستانه‌ آسیا در سال ۲۰۲۹ نیز خواهد بود.

هر کدام از این پروژه‌ها و رویدادها بخشی از ماموریت عربستان سعودی برای کاهش وابستگی به نفت است؛ ‌ هدفی که بدون گردشگری محقق نخواهد شد.

رؤیای جاه‌طلبانه عربستان

رؤیای جاه‌طلبانه عربستان

منبع: نشنال

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20687

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.