• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

رانش دیواره غربی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر

  • کد خبر : 13458
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۲۴
رانش دیواره غربی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر
گردشگرآنلاین - مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوشتر می‌گوید: رانش دیواره غربی مجموعه ثبت جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر این بخش از مجموعه ثبت جهانی را در معرض خطر ریزش قرار داده و ممکن است با عدم رسیدگی تخریب شود.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، احمد شمس‌آبادی گفت: با درنظرگیری ضرروت رسیدگی به رانش دیواره غربی مجموعه سازه‌های آبی ـ تاریخی ثبت جهانی شوشتر ۶۰ میلیارد اعتبار برای استحکام این بخش تخصیص یافته است.

او ادامه داد: به منظور جلوگیری از رانش بیشتر این بخش از دیواره و آسیب ندیدن بیشتر سازه‌های آبی خانه‌های مشرف بر دیواره غربی خریداری شده‌اند و به زودی سبک‌سازی انجام خواهد شد.

شمس‌آبادی با یادآوری این مطلب که سازه‌های آبی ـ تاریخی ثبت جهانی شوشتر شامل ۱۳ اثر است که به عنوان منظومه آبی شوشتر در سال ۸۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند اظهار کرد: مجموعه سازه‌های آبی شوشتر سیستمی به هم پیوسته از تونل‌ها، آبشارها، بندها، آسیاب‌ها و کانال‌های بز رگ هدایت آب هستند که با هماهنگی و پیوستگی در کنار هم کار می‌کنند.

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوشتر تصریح کرد: رانش دیواره غربی مجموعه سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر چندین سال است که در سازه‌های آبی ایجاد شده و این مجموعه را تهدید می‌کند.

او افزود: دیواره غربی این مجموعه در شاخه گرگر از رودخانه کارون قرار دارد و این مجموعه به همراه بخشی از نهر گرگر که از جمله آثار سیزده‌گانه نظام آبی ـ تاریخی شوشتر هستند به ثبت میراث جهانی رسیده‌اند ولی چند سالی است که زنگ خطر در این مجموعه به صدا درآمده است.

شمس‌آبادی معتقد است: با توجه به اینکه اتفاقات حداقلی در سازه‌ها و بناهای جهانی از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است کوچک‌ترین اتفاقی واکنش‌های استانی، ملی و جهانی در پی خواهد داشت.

مجموعه آبشارها و آسیاب‌های آبی بزرگترین و پربازدیدترین بخش سیستم آبی تاریخی شوشتر (سازه‌های آبی تاریخی شوشتر) است. در این مجموعه باستانی تعداد قابل توجهی آسیاب آبی وجود دارد و نمونه کامل و بزرگی از به‌کارگیری نیروی آب برای چرخاندن آسیاب‌ها را می‌توان در آن مشاهده نمود.

رانش دیواره غربی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر

رانش دیواره غربی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=13458

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.